Copy cats, I hate them!!

I livet har jag fått lära mig att man får inget om man
inte kämpar för det. Vilket alltid upprepades när jag
inte vågade stå upp för mig själv, men nu när man
lärt sig på senare år att verkligen stå för de man vill
och tycker, så ska de komma ett par jävlar och ta ens
bra resultat man får fram, man nämns inte ens utan
glöms bara bort medan de får beröm.

Fatta varför jag inte orkar med er som gör så! Man
delar med sig till de man tror är ens vänner men man
får inte något tillbaka.

Så glad att man börjat hittat nya vänner, som faktiskt
respekterar det man gör och hur man är..

Hoppas man kan hitta några i japan med, vara i japan
ett helt år utan att skaffa sig några vänner, låter ..
ganska sorgset bara.

Har redan små planer med en jag lärt känna, som att
besöka Neko cafe. Längtar redan.

- Ja, de är ett cafe med katter i man får kela med~ <3






En "name"

Hahah, jag som skrev ett inlägg att jag fått tillbaka min
energi igen. När jag hade ätit så somna jag i sängen
och sov till 21:00.

Pinsamt, men var otroligt skönt med en liten power nap.

Försöker skissa upp en "name" till en webb comic, tror
inte jag kommer lyckas kunna lägga ut den, men ville
testa på lite, man måste ju öva.

Nej, jag tror inte de läses som det engelska ordet för
namn, utan ett japanskt ord för "för skiss" på serier.

En "mangaka" lämnar en "name" till de som ger ut serier
för att övertyga dem om att deras serie ska ges ut.
Sedan tecknar den upp det riktiga.

Låter lite skumt enligt mig, men men, får läsa vidare..

Eftersom serien jag ska försöka teckna upp är med min
äldsta karaktär hoppas jag kunna få fram något i alla.
Det är ju den karaktären jag är vanast med att rita.



Min karaktär Sora Inorisso, är nu under 2010, 10 år,
hon är anledningen till mitt smeknamn Sora.


För att bli "mangaka"

Mangaka = japansk tecknare som ger ut serier

De finns 2 typer av mangaka, gambler och vanlig. Av alla
procent av bara japan som vill bli serietecknare, lyckas
ytterst få att verkligen leva på att vara en mangaka.

Av den grymma verkligheten händer de även att mangakas
dör för att de inte får ihop tillräckligt med pengar att leva.

Vad jag förstått är gamebler en som mäst drömmer och
slutar oftast med att vara i berömdhet en vecka och sedan
vara bortglömd.

När jag satt och läste om "mangaka" fick det mig att tänka
lite. Skulle jag verkligen klara av att bli en serie tecknare?

Jag har ju testat på det, och får fram saker jag känner mig
riktigt nöjd med, men, de når ju knappast samma nivå som
en serietecknare. Så har börjat ifrågasätta min dröm att
bli serie tecknare..

Kommer jag kunna hitta mitt namn på ett par pocket böcker
i framtiden?



Test seriebit för Paw&love jag brukar
teckna på fritiden


Yatta~ energi kick! :D

Wohow~
Äntligen fått tillbaka mitt pigga och "vakna" humör, men
nu har man istället för många ider på saker man vill
göra, och insperation till allt, så man hamnar sittade och
ser på hur fort klockan rör sig. Dam it.


Fick just ett brev om att svara på vad jag tyckte om
manga/anime konventet Uppcon. uhmm.. ja

Hade de inte varit för mina internet vänner skulle jag haft
en väldigt tråkig tid under Uppconet. De var kallt, och allt
man var intresserad av fanns ute, gratis, vilket gjorde en
lite irriterad. Betalade 600kr för att få komma in i ett hus
det knappt hände något i eller fanns möjlighet att komma
in och se på saker som hände i aulan för att de var för
mycket folk?

- Ja tydligen.



Visst ja, här är några av dem <3

~Ifrån vänster till höger~
Min lilla sysster, Alexandra, en trött kajsa ;DAnn-sofie och Emma


Nytt arbete

Ahh, har en en gång satt mig med en ny bild när jag
har en massa bilder som måste göras klart.

Tror de är det jobbigaste med att teckna digitalt, de
tar en sånn tid att man får nya ider till andra bilder,
inget jag brukar känna av när jag tecknar traditionelt.

Klassiskt med att alla bra ider kommer klockan 1:00

Just nu sitter jag fast med en liten kaxig random
karaktär, får inte till hennes fötter i fina linjer
(linjerna ser kantigt ut eftersom bilden är så stor)

Ska försöka bli klar med den, blev väldigt nöjd
annars med den.


Så seg av mig

Har varit så trött och seg de senaste dagarna, är ovan med
att de händer så mycket.

Har sovit dåligt, kvittar hur jag lägger mig, har till och med
testat att sova på sidan av sängen (dubbel säng). Nåja,
kommit upp lite tidigare en vad jag brukade göra.

På onsdag blir de nog teater med rinkabyholms fritidsgård,
gillar inte teatrar men vill gå för att träffa Monika och de,
senn om jag lyckas få med Linda blir de ennu bättre.

Pluggadet på japanskan går segr just nu, måste kunna cirka
42 Hirigana och lika många Katanaka. Fick ett spel av en vän
som jag försöker tvinga in tecknerna i huvudet med. Kan de
flästa Katanaka, men blir ofta "men shit vad var de nu igen,
ah! men de vissta jag ju!"

Har lärt mig några små ord genom spelet, som hund häst
öra, persika och anka som är på bilden, Ahiro





Pappa din dummer~

I dag blev mina anmälningspappren äntligen klara, kändes
skönt att få iväg allt, men när jag gick för att ta kopia på allt
kommenterade pappa min resa igen.

"Vad jag inte tycker om att du reser iväg i ett år"

Har jag hört de senaste dagarna, så var inget jag riktigt
reagerade på, var mer kommentaren efter.

"..men du är så inne i det så jag antar att jag inte kan stoppa
dig, skulle jag göra skulle du väll aldrig förlåta mig"

Fick mig att skämmas lite att jag åker iväg, men känns som
bara en eller två månader inte kommer ge mig tillräckligt.

Är så rädd att de ska hända en massa i familjen medan jag är
borta, någon släckting som dör etc..

Glad att jag fyller år och att mosters bröllop gör att jag får fira
med min släckt innan jag drar.

Kommer verkligen sakna alla, men att lämna alla för en tid är 
bara en tidsfråga, det kommer ju komma en tid då jag får en
egen familj att ta hand om.

 


Utmattad och stressad

"Ta det lugn, det är bara några pappren att fylla i, går fort och enkelt"

Hmm.. hur kommer de då sig att jag sitter som ett frågetecken och
stressar sönder mig då?

Okej, jag stressas inte av att jag faktiskt kommer tillbringa min tid
i ett främmande land i 1 år  .. nehej.. jag stressas av pappers
arbete, hehe, jag vet vad jag inte kommer att jobba med i framtiden
i alla fall.

Efter att ha bråkat med mina föräldrar så hjälpte de mig tillslut. Min
familj är som en katt, råtta, hund och fågel är tillsammans, vilket ofta
slutar med kaos. Ganska mycket därför jag vill bort 1 år, vår familj
tål ju inte varandra. Visst, när de väl kommer lugna stunder i vår
familj är de mysigt, men de är så ovanliga, och man smulas sönder
inuti varje gång, de fattar ju inte hur illa man tar vid när de sätter
igång, och försöker man berätta hur man får, får man oftast en
fnysning.

Har köpt min kimono till mosters bröllop och syrrans konfirmation,
men funderar fortfarande om jag ska ha den. Nåja, hittar jag något
bättre så. Fick kimonon för 149kr, kommer använda den i alla fall
ofta.

Söt, enkel och svartvit :'D


Måndagen

Japp, då har man nu ansökt om pass, såg allmänt trött ut på bilderna men,
strunt samma.

- Nu när jag skriver detta kom jag på att jag glömde fixa 6 ID kort!

Nåja, ska in till stan i morgon igen för att träffa min arbetsförmedlare, så
kan fixa fotona efter mötet.

Betygen översatt till engelska var enkelt att få tag på, tydligen skrivs de direkt
på engelska när man får dem av Jenny Nyströmskolan(vilket jag missat eftersom
jag aldrig såg på mitt slut betyg, var för arg på vissa lärare), så fick en kopia och
en underskrift av dem.

Satt sedan ifrån cirka 13:00 på dagen på Macdonald till 20:00 tiden med Linda.
Vad gjorde vi där så länge?  Bra fråga, tiden flyger för fort när man har kul helt
 enkelt ;D

När man kom hem vid halv 8 tiden så attackerades man genast av en stor bunt
av pappren med information om en japan resa. Uhn, så trött för att läsa igenom
allt ju ..

Ska försöka skumma igenom allt i kväll i alla fall.

Tror dock sängen blir tidigt för mig i kväll.



Resa ensam?

Sitter och upprepar dagarna för mig själv för att inte glömma något.
Är en sådan person som måste ha allt som ett schema i huvudet och
upprepa för sig själv då och då.

Inget som behövs göra denna lördag kväll, på söndag måste jag fylla
i anmälningen till resan medan på måndagen måste jag upp ganska
tidigt för att ta mig till polisstationen och skaffa pass, även gå till
skolan jag gick på sist, Jenny Nyströmskolan, och när man en då
fixat sig för pass foto kanske man borde gå till fotografen om de 6
fotona som behövdes till resten av anmälningen. Kanske borde passa
på och besöka några vänner som fortfarande går i skolan med?

Nu kanske jag slipper att resa själv i alla fall, en vän som tvekade
väldigt mycket har nu ändrat åsikt och vill med. Så, stressen att hinna
med anmälningarna etc innan det är försent, är värre för henne.

Oroade mig väldigt mycket innan över att resa själv, men gick över när
jag anmälde mig. Enligt en Internet vän som ska åka lite innan
sommaren till japan har berättat att de är väldigt många svenska
studenter redan där borta och som kommer dit till Tokyo. Så, man
behöver inte känna sig helt ensam i alla fall.

Tokyo har blivit som ett student ställe för svenskar, populärt. Men
inte konstigt, i huvudstaden finns de mäst utbud av allt.

Dock, en sak skrämmer mig med Tokyo, de är så stort. Även om du
skulle stå uppe i Tokyo Tower så syn bara en vit nyans av alla
byggnader som sprider sig överallt. Är så van att vara omringad av
smålands täta skogar än en stressig storstad.


Jobb sökaren

Ah, blir galen, alla omkring mig får jobb och sommar jobb för att de
har kontakter, medan man själv sitter och söker som en galning och
hittar inget.

Behöver ju lite pengar för japan resan, visserligen kan man få hjälp
med att hitta ett jobb i japan, men de är ju ett bra tag tills dess, och 
man vill ju ha lite i starten.

Skulle villja ha en bärbar med mig, så man kan teckna på fritiden,
nå sina vänner och familj lättare i sverige och kunna fixa sina foton.
Tror väll inte jag kommer gå i ett sånt fint land som japan utan att
ta foton? Längtar att få ta kort på körsbärsträden när de står i blomm.
Fast, när jag kommer till japan lär allt vara i en röd nyans, så extremt
glad att de är varmare i det landet, sommar värme mitt i hösten


Anmälningsdags för japan resa 1 år

Då fick man papperna om en anmälning till japan språkresan, ja.

Papprena skickas till en japansk skola, en då förvånades jag över att nästan
allt står på japanska, doh. Mitt iq känns högt ibland. Nu är man lite rädd för
att göra nått fel.

Ja, jag startade denna blogg för japan resan, så kan ens föräldrar se att man
är ok även om man är på andra sidan jordklotet.


Okej då kör vi,

Name(s) as shown in passport:

Jag har aldrig varit utomlands  (förutom i danmark) så passport är inget
som precis ligger i fickan, men jag antar de menar namnet jag är döpt till ...
(måste fixas på måndag)

Name(s) in chinese characters if any:

.........................?!
Say what?! Hur många kineser de är som åker till japan för att studera
japanska om de står så?

Criminal record (in japan or overseas)
Yeas? no?
BIG YEAS! Undra hur de egentligen ser ifall man ljuger?

hmm.. finns de något mer kul?

Relationship of your roommate:
Fundering; hur de skulle reagera på om man skrev lesbisk och ett
förhållande med rumskompisen?

Själv föredrar jag att vara själv i en lägenhet. Ska man vara borta 1 år
så lär man tröttna extremt på varandra om man inte är riktigt riktigt nära
vänner.

Ska sitta och fylla i allt så fort som möjligt och skicka in, så har en liten
stress varelse som sitter på axlarna. Dock är inte resan förrän 1 okt men
att fylla i olika papper etc kommer att ta tid.

Huvudet yrar lite fortfarande av att hälften av mig skriker;
Vad i helvete håller du på med, japan är en av de läskigaste länderna
som finns, du kan inte åka dit ett helt år häller!! Tänk på den rekord
stora självmords siffran och den extremt stora maffia orgisination
som är där!!
Medan den andra hälften skriker;
Det är min dröm att bli serie tecknare, jag behöver komma hemifrån
och japan är ett perfekt inspirations land tack vare miljön, serierna, spelen,
kulturen, och skulle jag inte bli serie tecknare är japan ett populärt språk att
jag skulle kunna bli tolk eller japanska lärare.

Jag vill även få en egen syn av Japan, inte "de är ett för jävligt land!!"
eller "kawaii!! OMG nippon nippon!!! Amine!! manga!!<3"