Japanska

Ledsen för min oaktivitet.

Eftersom jag har satts i en får svår klass, måste jag hela tiden plugga extra för att komma ifatt.

Min lärare Sekengutshi (osäker på staving) har erbjudigt mig extra lektioner, så i morgon startar min första extra lektion. Lite osäker på hur det kommer att gå.

Maid Cafe besök

Så har man varit på ett så kallad Maid cafe med Faika (osäker på namn stavning). Intressant, gulligt och väldigt högljud personal.
- Beroende på vad man beställde kunnde personalen plötsligt ställa sig och sjunga för än.
När vi fick våran beställning skulle även vi sjunga med vår servitör.
- Vilket blev ganska krångligt eftersom vi aldrig hört den innan, men andra försöket gick bättre.


Inte första gången och troligen inte sissta, även om man pratar
japanska med japaner så ger dem än fel beställning ibland, men denna
gången kvittade det. Det ändrade inte på priset och jag fick testa på
något nytt.


Vi valde ett sett som vår servitör tipsade om, så vi kom billigt undan,
dock trodde vi först det var det enda vi fick välja mellan.
Kaka + dricka + fanfoto


Haha, to cute. Tyvär inga bilder på maiden eftersom man måste 
betala för ett foto. Var inte mycket folk där, några killar.


Läglig dag att ha panda dräkten, var inte planerat med ett
fanfoto men såg senare att de ingick~ Underhållande minne.


Skolan

Var så nöjd och glad, var verkligen inget som kunnde få ner mig känndes det som. Förstod och hängdemed på vad lärarna pratade om.
- De var tills en av mina gammla lärare kallade på mig.

Ett skrivfel, allt var bara ett skrivfel. Jag skulle inte alls vara i klassen jag varit i nu i 2 dagar.
- Jag måste flyttas upp till en högre klass.

Ville ha en ny start men sluta med att jag istället missat 2 dagar ifrån min riktiga klass.
- Får inte vara kvar i klassen jag varit i eftersom den är full.

Det känns som allt bara kommer bli som förut.
- Har min 100% närvaro förstörds nu?

JapanskNyårsRea

Glassen var så god att jag fick huvudvärk. Köpte mochi ( risdeg, samma som dango) lindat om mjukglass.
- Jag trodde jag skulle gilla det, men gillade det så mycket att huvudvärken slog till, vet inte hur de hängde ihop.

Så dagen startade med uppvakning till en mardröm.
- Hade en sån önskedröm att vakna var deprimerande.
Stannade en stund i sängen för att hoppas hamna i drömmen igen. Tvingades dock upp för att leta efter mobilen som plötsligt ringde.

Carol var i i skolan för att se hur klasserna blivit.
- Denna gången hamna jag inte med Carol, men tillsammans med några av de nya svenskarna så lär inte behöva känna mig ensam med svenskan.

Bestämde mig att göra mig i ordning så fort som möjligt och åka dit för att äta med henne och en till.
- Visa sig sedan att det kommit fler så var kul att få träffa dem.

Köpte mig i en så kallad "svans" jag alltid velat ha sen jag såg dem. De kostar i vanliga fall över 1000yen men köpte min för 500yen. Dessutom besluta jag mig att köpa en heldräkt, hittade en svart vit tack vare Carol så bestämde mig att köpa den nu när priset sänkts.
- En panda dräkt!
Så, jag är nu J&F house egna lilla panda.

Dock får ni inte se den än.
- Klant mig tappade de över sig att det blev akut tvätt.
Den hänger på tork för att ha den i morgon i skolan.
- Där Carol även kommer ha sinn heldräkt.



Glass~


Är bara som små bollar, men imotsatt till sverige kostar inte små
saker multum.


Min fina svans! Ser lite ut som en död råtta på bild.


Congratulations on coming of age

Ehm.. missade tydligen ett firande för de som är 20 år.
- Men jag fyllde ju förra året?

Fick ett brev i handen av Michel och blev fundersam.
- Något ifrån skolan?

Alla 20årigar var inbjudna till "Congratulations on coming of age" av shinjuku cityhall.
- Snygg engelska.
Fast eftersom posten varit något jag inte tänkt på alls, missade jag firandet med en dag.
- Lite synd.
Dock att alla 20 åringar i sjunjuku var bjudna är väll likamed att 0,01% kan engelska.
- Skulle dock varit kul att se hur det var.

Känner mig stolt över att ha börjat göra min egna mat, men vilken tid det tar och jag förstår mammas klagomål om hur tråkigt det är att hitta på saker att äta för varje dag.

Skulle egentligen ätit ute med Iki och Higa idag med ett par av Higas vänner, men blandade ihop engelskan.
- Torsdag och tisdag är för lika i språket( såg det skrivtligt).

Så, snart skola igen. Kan inte säga att jag längtar, men inte häller att jag inte längtar.
- Blandade känslor.
Ny start på allt, nytt år.
- Ny städat rum~ (100 gången)

nåja, random smått info eftersom det inte hänt så mycket, vilar upp mig till skolan.


Mardrömmar

Mardröm åter på mardröm. Hjärtat slog hårt när jag vakndade vid 6. Tvingades ta en sömn tablett.
- eh..? De senaste nätterna har jag fått tvinga mig till sängs och ätit av sömn tabletterna.

Förbannade spöke, alltid samma spöke. I drömmen är det alltid samma sak. Jag är i ett gammalt hus jag känner mig hemma i. Familj och nära är alltid där och är bara helt nöjd. men på ett ögon blick står plötsligt en död tjej i hörnet vid ett öppet fönster. Även att ögonen bara är två stora hål släpper hon än inte ur blicken.Långt vitt hår som ligger på golvet medan kläderna är så tunna så det skulle varit gjort av damm. Huden skiftar mällan olika vit nyanser av ljuset ifrån månen som kommer in igenom fönstret, och av någon anledning släcks alla ljus när jag sett henne. Vi bara står där och ser på varandra och en då skrämmer hon mig extremt att hjärtatslår i otakt. Vill bara skrika i drömmen, men vet att det är meningslöst, alla som var där är borta och av någon anledning vet jag att det är meningslöst att skrika, ingen skulle ha tid att hjälpa mig.

Stirrade en stund på klockan när jag såg hon var 3.
- Förbannade mardröm...

Hoppa plötsligt till glatt när den pligna till för meddelande. Äntligen vill --!
- Reklam....
Gömmde mig en stund till under täcket funderande på mat. Måste endå köpa drika, ska man köpa något enkelt att äta samtidigt?

Hittade mat affären, visa sig att jag gått förbi den hela tiden. Men jag föreställer mig en stor mat affär som sträcker sig långt, inte något som liknar en kiosk.

Räknar dagarna som är kvar av lovet och månaderna som är kvar av studie året.
- Vad som hälst bara jag inte tänker på drömmen.

Rullbands-sushi resturang

Yatta~
Äntligen har man besökt en.
Måste säga det var otroligt mysig och inte farlig summa. lyckades trycka i mig 10 sushi för 84,37kr (1000yen exakt). När jag brukade köpa 8 bitar i Kalmar betalade jag på 90kr.

Martin kom på kvällen och gorde mig sällskap för sushi resturangen, hann inte fråga Michel. Han satte precis mätt ner en skål på bordet när jag kom ner i sällskaps rummet.
- Darn.

Vi besökte en bok affär så jag kunnde få tag på en gramatik bok.
- De har tydligen byggt en framför gästhuset över natten, udda~ ( fattar inte att jag missat den exakt varje gång jag gått ut!)

Jag: ah, såg en bok affär längre bort, skulle vi kunna gå till den?
Martin: de är en där.. *peka till andra sidan av gatan*
jag: .....va...?

Köpte en bok för att utveckla mitt tecknande och gramatik boken. Fast när tittade igenom boken blev jag fort skrämd.
- Så .... mycket .. kvar att lära...

Stod ett tag och spelade.
- Vet nu exakt hur trummspelet funkar, nu ska man bara skaffa takt känslan man förlorade för ett tag senn.


Itadakimasu!

Blev en hel städning av rummet, hehe.
Fönstrerna är putsade, bambu uhm.. gardinerna(?).. är tvättade, kläder tvättat, helt dammat i rummet, gått igenom alla saker så inget är dammit, vädrat, bara helt enkelt städat allt.
- Var inte alls länge senn jag städade men endå var trasorna svarta när jag torkat av fönstrerna.

Så belönar mig faktiskt med micro mat.
Haha, ja skumt, men jag har blivit lite kär i rätten. 3 stora friterade räkor med tjocka nudlar, lite sjögräs och en liten fisk bit. Så jaja, det är micro mat, men det är gott, får mig extremt mätt och ligger på 200yen. Jag är nöjd.

Köpte även för skojj en liten "christmas cake" och något jag tror är en slags nyårsrätt i japan, är som ett bröd man lägger i spa.
- De var på rea.

Så här ska mumsas!
- Efter att jag har sovit en stund.. nnayy.. sa ju att micro maten gör mig mätt.. lite för mätt, thehe.

En kall kaffe (eller om jag gör en varm eller tar te), choklad bröd och chips väntar även på mig. Fast knappast att allt lär ätas i kväll. Sprängs man ju.

ne! Dags att vila en stund~


Nuy~

Inget speciellt spännande att berätta för starten på det nya året. Pratat lite med en bit av familjen.
- Syrran har nu rosa rött hår, var inte riktigt berädd på att se, inte att Joel fått blond långt hår häller.
Fick prata lite med min drake. Han fick en Iphone som present.
- Inte dåligt, fyller 11 och får en Iphone. Visserligen låg inte tekniken så långt fram när jag var 11.

Sitter och funderar på de kommande dagarna. Sprungit omkring i staden och letat efter en matbutik. Fast med inga resultat verkar det bli seven i leven mat ett tag till, om jag inte äter på resturang.

Hade tydligen fattat fel med datumen, skolan börjar den 13.
- Måste nog fråga någon mer för att veta säkert.

Yukiko kommer snart hem till Japan!
- Önskar jag tog med mig tranerna jag fick av henne, känns som att min tur försvann när jag kom till japan.
Men ville inte de skulle riskeras gå sönder.

Hmm.. ska försöka gå en kort sväng i försök om att hitta en matbutik.
- Fattar inte kartan jag hittat på google.

2011 Metal rabbit year

Hmmm, borde man försöka åstakomma något nyttigt med tiden som är kvar för i dag?

Hade en väldigt ovanlig nyårsafton med Martin. När han väl drog hit gick vi lite funderande på vad man skulle hitta på tills 12 slaget.  Hamnade fort på Arabian Rock.

Lite som lock up, fast med arabiskt tema istället för skräck.





Av någon anledning fick man guld ägg, åt dem inte för att vi gick för att
hinna gå till ett tempel. Tog med oss dem men bad Martin ta min och
glömmde bort den när jag gick hem. Så vet inte om de var ett riktigt
ägg eller något godis.

 
Trodde de var nachos, istället var det något slags bröd som påminnde
svagt om winerbröd.

Härliga drinkar. Pocky är en ganska vanlig rolig detalj när man är på
ställen.



Efter besöket till ett tempel gick vi sedan till Izakaya och satt där till 5. Följde martin till en rock klubb(?). Minns inte vad det hette. Men kännde att det redan gjorts av för mycket pengar för den natten. Det var en halvtimma kvar tills tågen gick. Ja jag höll koll på det av reflex, var ju i Shinjuku så behövde inte bry mig alls om tågen.

Izakayan vi var på låg på 9:de våningen, så gick funderande och såg på skyltarna som gjorde reklam på vilken våning det fanns saker. Gav upp när jag kom till sissta kvateret hem. Skyltarna sa mig inget. Fast stannade upp av förvåning av att få syn på en skylt jag skännde igen.
- Sweet's Paradise

NANI?!!