Speach contest

Vaknade upp svagt innan alarmet har ringt och låg bara och försökte somna om. Glömmde bort att vi skulle ha Speak contest att jag satt uppe för länge. Så ville utnytja varje minut att sova på tills alarmet skulle ringa. Hade satt den så jag skulle ha en timme på mig att leta upp platsen de skulle hållas. 
- Trodde jag i alla fall.
Satte mig tillslut upp av att ha en orolig känsla i mig. Tittade på klockan och reagerade fort. Jag hade råkat sätta fel. Jag hade alltså en timme på mig att göra mig i ordning och hitta stället.

Hann dock lättat i tid.

Gratulationer till Andres och Hugo som fick pris i tävlingen.

Var för trött för att riktigt kunna njuta av underhållningen och att de bakom mig skulle babbla hela tiden gjorde det inte bättre och när väl personer jag kännde ställde upp skulle de alltid vara någon som flytta på sig ett en lång person hamna framför än. Under en rast fick jag tag på ett smak prov av en energi drink. Öppnade lite ivrigt av att veta att energi drinkar brukar vara söta och goda. Behövde verkligen socker. Hann dock bara smaka och grimaserade fort av den hemskt starka smaken som inte alls var söt.
- Urk..
Kasade buttert ner i de obekväma sätet.

Det blev en försenad luch. Ett snabbt besök till Famely market.
- Där man under vadringen tillbaka blev attackerad av hagel...

Tillslut plockades Taiko trummor fram. Visste ju att de var några elever som skulle spela så brydde mig inte.. På ett par dagar kan du lära en person spela en låt bra.. men du kan inte ta "random" människor och försöka lära dem sammspela på ett par dagar.
- Det är alltid någon som överdriver.. någon som är för osäker .. etc

Slog dock upp ögonen förvånat när det bara var 3 personer på scenen och ingen av de jag visste skulle spela. Flyttade på mig fort och tog upp kameran. Önskar jag flyttade närmare scenen. Älskade deras uppträdande, var precis vad jag längtat att få se.
- Personer som faktiskt visar passion och att de hållt på med instrumenterna ett par år.




Gick nöjt ifrån salen efter att ha fått sett Taiko uppträdandet. Stannade fort vid utgången av att minnas att haglet blivit till regn form igen. Bestämmde mig att vänta ut det.

Tillslut när jag bestämmde mig för att gå stötte jag på Faika, Aldo, Simon och Amman. Så bestämmde mig att gå och äta något med dem. Mohaha fick även min Cafe latte! Ingen perfekt dag utan Cafe latte!
- Brännde dock åter igen tungan...


Söndagen

Öppnade fönstret igen och hängde mig ut. Så skönt.

Gick för att köpa mig en fika och möttes av doften av nytvättat golv. Gav mig precis samma friska känsla som alltid är i Påsken hemma. Mamma som öppnar upp överalt i huset att golvet ska torka fort. Se henne putsa fönstrerna och irritera sig lite över att hon alltid måste flytta på soffan för att komma åt tv rumms fönstret.
- Alltid något intressant på tv då man försöker se.

Även tiden då vår katt Tusse alltid la sig där solen lyste in att man la sig och myste mot hans svarta päls.
- Vilket oftast var på köksgolvet.

Fast Tusse försvann spårlöst för många år senn och mamma kommer knappast komma till Japan och tvätta fönster, så ligger och spanar på alla som går förbi medan jag upprepar glosor i huvudet.
- Vad jag vill ha en "liten kompis".

En guldfisk vore väll inte farligt att ha i rummet? Tvättas akvariet ofta behövs inget filter. Dessutom.. hur mycket kan mat egentligen gå på för en liten guldfisk?
- Menar knappast våra feta extremt stora guldfiskar som vi har hemma.

Hur länge lever en guldfisk..?
- Menar åter inte sorten vi har hemma.


Sorten vi har


Dragon eye; så söt!

 
Tycker denna sorten är så otroligt vacker. Fast på
sidan jag hittade bilderna står det att fiskarna blir
17 år gammla. Kan väll inte stämma?

Hmmm.. nåja, lär väll nog inte bli något.



Konitchiwa Ruson!

......

"こんにちはアミューズメントメディア総合学院です。資料請求ありがとうございました。学校パンフレットはすぐにお届けさせていただきますのでしばらくお待ちください。 アミューズメントメディア総合学院は業界の「プロ」が作った「学校」です。だからみなさんの夢を、夢のままで終わらせません。 「夢を、夢のままで終わらせない。」ための第一歩になる体験説明会や各種説明会も随時開催しています。是非ご参加ください。 体験説明会や各種説明会の詳細・お申込はこちらから行えます。"

Haha, va?
- Meddelandet stod till "Ruson Sora" kallas "Ni-ruson Sora" 

Har diskuterat lite med Yee ki (Iki) om manga skola. Hon har erbjudit sig att hjälpa mig, så då och då dyker länkar upp för olika skolor och hon har tydligen använt min mail för att få mer information om en skola. Om jag fattat det rätt, vill hon även ta mig till ett par skolor.
- Känns så konstigt att så många vill hjälpa än med saker.

Känner mig så dum när jag inte kan ge något tillbaka. Jag kan inte ens göra något kul till någon av att inte ha något matrial att arbeta med. Det blir i så fall om man gör något på datorn.

Börjar bli snurrig i huvudet av alla nya ansikten och roliga jobb alla har. Allt ifrån designer till sångare. Har ju så svårt att minnas ansikten. Även om jag diskuterar med en person en hel dag, kan ansiktet och namnet gå förlorat helt i minnet nästa dag. Jag kan dock minnas exakt allt vi gjort och sagt. Det som är skönt är att de flästa i japan har vicit kort.
- Udda nog.
De vill även att jag skaffar ett.

En kille jag träffa på gav mig till och med sitt kort med kommentaren;
"vi gör gärna öppnings musiken när du gjort din anime!"
- uhu..?
Visst, men jag har inte ens kommit in på en manga skola än.

Nu när jag plötsligt skriver kom ett nytt meddelande;

"こんにちは。
アミューズメントメディア総合学院マンガ学科の平石です。
このたびは資料をご請求いただき、ありがとうございました。

失礼なことをお伺いしてしまいますが、
留学生の方でいらっしゃいますでしょうか?
せっかくお問合せ頂いたのですが、
本学院は日本国の地方自治体および
文部科学省の認可を得ていない教育機関なので、
留学査証(VISA)を取得することができません。
ですから、大変残念でございますが、
留学生の方はご入学頂くことができないのです。
恐縮ではございますが、ご理解のほどよろしくお願い致します。

また、このような理由から資料の送付も行っておりませんので、
こちらもご了承のほどよろしくお願い致します。

お名前から留学生の方と判断させていただきましたが、
もしも日本国籍をお持ちの方でしたら申し訳ございません。
当方の誤りがございましたら、
資料を発送させていただきますので、改めてご連絡くださいませ。

お問合せありがとうございました。
以上、何卒よろしくお願いいたします。"

Haha, jag har ingen aning om vad det är hon skickat mitt mail om riktigt. Antar det är för information om skolan.
- Jag kan cirka 2 kanjis som är i texten...men om google översättning stämmer har det något med att de inte tar imot utläningar?


Fest i JF

Slapp helg, mådde så dåligt hela tiden, men bestämde mig att gå ner till festen.
- Slutade med att jag stannade nere till halv 1.

Nytt rekord med antal människor i huset, hehe. Var på 30st (födelsedags fest för 2).
- Inte konstigt det var trångt i det lilla sällskapsrummet.

Eftersom jag inte mådde så bra sprang jag omkring med en läsk som är bra för håret.
- Vill så klippa mitt hår, men är för ojämt att det blir kort igen om jag gör det nu.

Fick av en skum anledning frågan om man pratar engelska i sverige många gånger och min japanska var väldigt bra eftersom jag inte hade någon dialekt.
- Dialekten kvittar väll, japanskan är fotfarande inte bra om man inte kan basen i språket än.. senn kan man väll se "ingen dialekt" som ett plus.

Blev rapp av Noa och "tigern" (?) och ett sång nummer av Sora.
- Juston, vi har ni 2 Sora i församlingen!

Dock tror jag att hon är en äkta "Sora".

Hade riktigt kul och fick testa på "Natto".
- Traditionell japansk rätt som bokstavligen är lite ruttna slemmiga böner.

Stinker och ser super äckligt ut.
- Men var helt ok.

Spencers tips;
"Första gången man testar det ska man alltid testa det med något, smaken är något man vänjer sig med"
- Började tänka på de äckliga söta bönerna som börjat bli goda direkt när han sa det.







Värmen kom

Allt var som vanligt på fredags morgonen. Rättade till frisyren en sissta gång vid spegeln innan jag gick ut, där en otroligt varm vind slog till en. Tvingades stanna upp en stund. Det var precis samma känsla som växte i än som man får när man går på bryggan till båten i sverige. Var berädd på att höra ett klunkande ljud ifrån båtarna men väktes av pipandet ifrån övergångs stället. Ville inte gå till skolan. Ville gå en runda och njuta av vädret. Blev så avundsjuk på alla som stod i stationen i solen och bara njöt.
- Med vinter jackor?!
Tvingades tillslut ta av mig munkjackan att jag bara hade en tunn t-shirt på mig.
- uch..kommer jag klara av sommaren? Inte ens tillgång till havet.

Dags att lägga ner solfjädern i väskan igen.

Det var fest för en kille i skolan ( nej vågar inte stava namn ) men tror värmen blev en shock för min kropp. När lite kyla kom tillbaka började jag kallsvättas och huvudet blev extremt tungt. Längtade bara efter sängen. Glömmde säga till honom om det så hoppas inte det ställde till något.

Fick bli Mac donald och sedan vila. Somna direkt jag la ner huvudet.
- Hahah! Fick en leksak för att jag beställde Big Mac. 
Har sett Martin med en massa mac donald mobil smycken men trodde de var slut för länge senn. Fick en macdonalds "car". En skum grejj de har i reklamen. Märkt att de flästa sakerna i japan har en egen bil. 

I dag är det fest i gästhuset, så Kommer gå ner en stund.
- Inte tillfrisknat helt.
Men måste ju gå ner när Noa har gjort maten. Hehe, roas av att se honom laga mat. Han ser ut att tycka om det. Så mysig stämning, vill hällre vara nere med dem på kvällarna, men skulle bara glömma bort att plugga då.

Ah.. dags att börja planera framtiden igen. Lägga upp ett schema och en reserv plan. Hatar att saker behövs göras i förtid. Vad som kan ju ändras när väl tiden är inne. Jag vill besöka sverige, saknar familjen, men jag hatar det svenska livet så den biten är i alla fall avgjord.

Ligger i alla fall just nu en bit ut ur fönstret och njuter av solen medan den är framme. Gillar verkligen att fönstret är så lågt. Ligger väntande på 2 svar som kan få mig en bit närmare serie tecknar drömmen. Men vågar inte säga vad än, brukar ge mig otur att säga det till för många.
- Yatta, urechii! Nyahhhh..


Enjoy life and take a cup of tea~


RIVEN

Pappa, minns du spelen?
Det var då jag började med att alltid sitta på bordet bakom dig och se när du spelade. Jag var 7 och
vågade inte spela själv även om krigs spel var en vanlig sak. Musiken och djuren i spelet skrämde mig. Men tillslut drog nyfikenheten mig att vilja spela själv, det tog ett tag innan 7 årigen fattade det roliga med spel man måste fundera, planera och tänka ut saker innan man gör något, men när väll den första uppgiften var gjord, var belöningen alltid så roande att det var svårt att sluta. 

Det var tack vare detta spelet min fantasi föddes(eller hur man ska utrycka det). Spelet gjorde att jag ville se mer och mer fantasi platser, jag skrev tillslut storyn som slutade med att jag började teckna. Hjärtat slår lika hårt som det gjorde när man var mindre och såg alla djuren, åkte alla bergodalbanorna, såg alla extremt fina platser.
- Och jag hade glömt bort spelets existens...








Det går ut i spelet att man ska lyckas få en kula att rulla igenom olika banor utan att gå sönder
- 7 åringen klarade det efter 3 dagars grubblande.
Man ska sätta ihop alla banor med varandra och släppa en kula för att se att allt funkar.
- Gick fort att klara av för 7 åringen.
Man släpps plötsligt själv i banan i en kula.
- "kya?! Ah, vad dum jag är, helt logiskt. självklart ska man få åka den roliga banan när man byggt så länge"
 


Candy boom

Glädje tårar rann medan jag öppnade den lilla burken.
- Småkakor.
Bara dagen innan hade jag nämt för Chita att jag saknade min mammas och syrrans bakande. Jag gillade alltid att höra när mina vänner i sverige ville komma hem till mig för min mammas bakande och matlagning till speciella tidpungter under året.

Under julen satt jag även och stirrade lite buttert i mitt kylskåp som inehöll is och en cola. Kunnde slå vad om att kylskåpet hemma hade julmat ett bra tag efter julen. Är det något mamma är bra på så är det mängden mat, ska alltid vara överdrivet.

När jag fick mitt paket av skolan kännde jag direkt vilken burk det var som mamma använt att lägga allt i. Det var exakt samma burk som man fick ha mackor eller kakor på utflyckter med skolan som mindre och exakt samma som det alltid var kalkon i till julen. Sprang nästan hem för att få öppna paketet. Hade ingen aning om vad det kunnde vara. Dock efter att ha ivrigt mumsat i sig en "morfarkaka" satt jag lite funderande och stirrade på allt godiset som fanns i rummet
- Godis!

Tydligen har det noterats av andra att jag äter väldigt mycket godis och desserer.
- "She don't need more sweets, she looks already to sweet!"
Blinka till förvånat med en glass sked i munnen när Michel sa det på Izakayan efter min 3 desser. 


Ville ha något sött så köpte något enkelt jag kännde igen på famely
market. Öppnade den i mitt rum och lungt, ryckte dock till förvånat
av att det var fruktansvärt surt. Var berädd på en söt smak eftersom
de såg ut som ett annat godis jag köpt tidigare. Så när shoken lagt
sig kunnde man lätt äta upp dem.


Trodde de var en muffin, på bilder ser det ju ut som en muffin, men
är rakt igenom glass.


Yay, nästan en riktig svensk fika.


Har nu ätit lite av Pikatchun. Smakar verkligen päron, trodde de bara
var färgat.


Söta små alla hjärtans dag kakor ifrån min lärare, var nästan för söta
för att kunna ätas, men såg för goda ut att de blev fort uppätna.


Fick på alla hjärtans dag, men såg inte av vem, så vet inte vem
man ska ge tillbaka till. Extremt god choklad, ska jag nu ha choklad
är det denna som gäller.


kh...De söta bönerna igen.. .i ett slags bröd...
- Inga kommentarer..


Precis likadan som den över.. fast större...


Diggade denna, lika stor som en sockerbit. Ljus choklad med
mörk inuti.


Min alla hjärtans dag present till mig själv. Kunnde skippat de 2
i choklad. Förstår mig inte riktigt på "fin" choklad. Dock var vanilj
kakan.. eller vad heter de? Nåja.. den var otroligt god.


Åter igen söta böner!!


Ja, jag saknar lite att kunna äta frukter, så brukar köpa frukmixer
eller se till att de är frukt i drinkar jag köper.


Födelsedags fest

Osäker på stavning på namn så tänker inte skriva. En av koreanerna i klassen fyllde år och ville fira den på ett ställe vid skolan. Stället man kan göra sockervadd på.
- Härligt!

Slängde i mig mat av olika slag och desserer. Njöt helt enkelt bara. Dock var den sociala sidan borta. Var så trött och längtade mycket efter min säng. Jag ville dock inte vara oartig och säga nej för en sånn grejj.

När vi skulle gå tog alla fram sina pengar och skulle betala.
- Ett problem bara, födelsedags barnet hade redan betalat allt!

Vilket inte känndes bra, cirka 2000yen per person, och vi var många.
- Present på G.


En massa smått plock~




Torsdag-

Hmm, nu stör man sig på blogg designen igen att man vill inte skriva längre. Funderar på att byta bilden dock bara. Sulle vara kul med lite körsbärsblad på profilen, men att ha tid att rita upp något.

Min lärare gav mig tummen upp. Ifrån att alltid bara få 2 rätt av 19 på testen har det ökat till 8. Kliade mig dock bara lite funderande i nacken. Jag missade tecknet för vän, en av de lättaste teckerna och för sjukhus glömmer jag hela tiden hur man gör det andra tecknet i ordet. 

Så mycket har hänt att man, orkar inte ta upp allt. Kommer endå glömma ta upp något.
Har bett min lärare om en extra lektion paus.Måste få in alla glosor i huvudet vi fått innan jag kan fortsätta. Japanskan är så extremt kul, men man sitter oftast vid sin bänk och känner sig sönder slagen i huvudet. För mycket.. men av någon anledning har jag samma känsla med japanskan som jag hade med matten. Det skriker hela tiden i huvudet;
"Ah! Det kan inte vara så enkelt?! Vad är det som är fel?! Varför fattar jag det inte?! Varför står svaret där?! Vad är det de vill med det här?!"

.. Jag blir.. bokstavligen förvirrad när man får en uppgift i boken de vill att man bara ska ändra ändra 1 ord.  

Känner mig fotfarande inte som om jag tillhör klassen. Lite klasslös. Visserligen försöker mina klasskamrater ofta prata med mig, men de pratar japanska med mig. Vill tacka att de försöker men samtidigt be dem lägga av, just nu är det meningslöst. 
 
Jag ner fort av reflex för att ha extra lektion, men minndas lika fort att vi tar ju en paus. Hamnade stående på den upphöjda sten plattan och funderade för mig själv. Vad blir det för mat? Jag kännde mig extremt sugen på ramen. Stod länge kvar och bara njöt av den varma vinden. Känndes precis som våren i sverige, den där värmen som talar om att det inte kommer bli kallt igen. Martin stannade plötsligt vid än. Det fick bli italensk mat. Han ville ha rött vin och "drick så mycket du vill" var något jag längtat efter. 180yen för hur mycket läsk och kaffe man vill är inget jag säger nej till.

Diskuterade allt möjligt. Han vill dra med mig på en vampyr fest. Låter intressant att se hur det är så varför inte, men eftersom det är en känd fest som hålls en gång i månaden låter den lite dyr så troligen en gångs grejj.
- Men ett tag tills dess, cirka 2 månader eftersom Martin ska till Taiwan för visumet.




Bara.. språket... senn...vänta bara..
- Kyah.. inge tålamod, vill det nu!


Alla ♥ dag

Vid 12 slaget mumsade jag i mig choklad bitarna jag köpt till mig.
- Vaniljen lockade för mycket!

Tittade nyfiket i om det kommit några brev till mig på morgonen. Av någon anledning väntar jag ivrigt på något, vad som. Skulle till och med vara kul om man fick reklam. Inget. Satt en stund funderande på golvet och lyssnade till klockans tickande. Stirrade lite avundsjukt på högen med brev som var till Salazar.
- Han bor inte ens på gästhuset längre och de kommer endå mer och mer post till honom.

Såg funderande på par som gav varandra blommor och godis medan jag gick till skolan. Svag fundering om man borde ha köpt choklad. Till vem? Till alla i klassen? Till någon av killarna, men då vill man ju ge alla killar. Till tjejerna..?
- Jag håller mig nog utanför alla hjärtans dag firandet som planerat ifrån början. Kommer inte ge något, kommer inte få något.

Jag gick dock hem med en massa godis.
- Måste försöka ge något fint till min lärare, hon ska alltid överaska med att ge saker. Jul godiset, godis före extra lektionerna och nu alla hjärtans dag.

Vet inte vad jag tycker om dagen. En vanlig dag utnämd att vara dagen man ska visa den man älskar vad man känner.
- Det enda jag stör mig på är de som överdriver om dagen... "ingen älskar mig!" "alla hjärtans dag, vad löjligt!" etc.. Som om de vore fel med att gilla dagen?
Personligen brukar jag bara tänka mig det som en dag det är tillåtet att äta fin choklad.

Medan jag gick i skol korridorerna som var helt tomma och tysta ekade ett ord i huvudet.
- Baka... (idiot)
Hade prov så fick sluta tidigare. Vaknade upp ur tankarna när det plötsligt piper till och lampan som läser korten blir röd.
- Ah, visst ja, har gått en månad nu, måste förnya.
Dock blev det ens stund fundering. Hur är det man gör igen..? Fanns inte precis någon i närheten att fråga och jag hade inte lust att betala 2 resor bara för att kunna fråga någon hur man gör. Blev helt enkelt att sätta japanska kunskaperna på prov.
- Kyou?
Varför ska jag alltid stanna upp och inte fatta något när jag hör det ordet!? Jag vet ju att det är "i dag".
"Vill du att det ska börja gälla ifrån idag?", blir alltid lika fundersam varför de ger sånna förvånade blickar när man inte förstår. Det är inte precis svårt att se att jag är utlänning.

Gick lungt och tittade som vanligt om det var någon snygg bild på reklamen som täcker väggarna, reagerade starkt på en reklam bild.
- Så snyggt målat.... om man endå kunnde ta hem en bild.
Notera plötsligt att det hängde en massa saker på vägge. Gick nyfiket närmare. "Take free" "vol 5" behövdes inte upprepas, slet loss en. Visa sig vara en fantasy manga.

Gick bara funderande i det snö blandade regnet. Kanske blir lite svagt firande med en drink senare med Cihta. Hennes tradition var att vara ute med vänner och dricka under alla hjärtans dag.
- "Äkta vänner är för alltid, ett fårhållande kan ta slut, så jag tycker det är viktigare att fira med vänner"
Dock var hon bortbjuden på middag med jobbet, så får se hur hon är när hon kommer hem.

Stack precis ut huvudet genom fönstret och blev snötäckt.
- Tydligen svagt snö kaos.




Ne dags att smita, Citha messa precis att hon är nedanför och väntar på
mig med en drink
- Kampai!


Tjej kul i Harajuku

Så, Iki,Citha och jag tog taxin till Designe festa. Eftersom det ligger så nära blir 3 pers på en taxi samma som en tåg resa dit, så känndes verkligen värt det. Plockas upp vid gästhuset och kliver av utanför Designe Festa. Snö regnade även lite så man undvek att gå ute.Denna gången var det fler som ställde ut saker på området.
- Sumo iden blev inställd.
Tydligen har något dåligt hänt kring sumon i japan att allt med dem ställts in. Såg något om det på nyheterna på tvn men kunnde inte förstå vad.

Tiden gick verkligen fort. Vi stannade tillslut för en som hade kläder i ett rum.
- Rättare sagt, jag fick syn på en svart vit kavaj och smet fort in i rummet.
Han som ställde ut allt bad mig prova kavajen så fick leka lite modell. Iki och Citha joinade med att ta på sig var sitt plagg. Blev en extremt rolig och härlig stil över oss 3. Han ville senare ha bild på mig och honom.
- Vi båda var svart vita.

Visa sig att han var kläd designer, utbildad i London och haft utställning i Stockholm, och skulle gärna villja höra av sig till mig eftersom jag stannar här till september.
- Upprepande kommentarer ifrån Iki att jag nu skulle få modell jobb.

Upprepande fotande och possetiva kommentarer om min framtid ifrån det där stället...
- Själv sitter man lite funderande och de talar ironiskt. Älskar dock verkligen alla där bara inte van med all possetiv energi hela stället utstrålar.

Vi fick "alla hjärtans dag" choklad av designern och gick sedan där ifrån nöjt med kontakt information till honom.
- Hans kläder inspererar verkligen till tecknandet.

Så när man väl kom ifrån Designa festa efter en måltid blev man bjuden på en av "Japans största utställningar".
- Förstod inte riktigt vad det innebar men Iki verkade verkligen ivrig ut om det och skulle inte kosta mig något eftersom jag går med Iki och dem.
Får följa med henne och se vad som händer helt enkelt.

Det blev tillslut dags att gå när man pratat med alla möjliga artister av olika slag och personal. Gjorde ett par korta stopp i Gotich affärer. Hittade ett par skor jag alltid velat ha och en hatt som intresserade mig extremt.
- Dock är prisen ganska saftiga att de gäller att kolla upp sin ekonomi först.
 Eftersom det är alla hjärtans dag i över morgon gick vi till en känd choklad butik.
- Extremt fin dyr choklad, fick stå i kö för att komma in till den lilla butiken.
Väntade tills vi gick till en billigare affär och köpte lite för mig själv. När man inte har den där speciella får jag nöja mig med att köpa till mig själv.
- Inget jag precis lider av, tror inte det skulle finnas tid för en kille en då just nu.
Varit på ett par "dater" men mellan han och mig, ingen kemi. Eller hur det är man säger, vi båda ansåg varandra mer som vänner, inget mer.

Vi kom hem 6 tiden och träffade de andra i gäst huset för att gå och äta.
- Dock gick vi till 3 olika resturanger. Alla 3 var fyllda att vi gick till Izakaya tillslut.











Verkligen älskade skorna, trivdes så extremt i dem. Finnns det 
något jag hatar så är det skor, men när jag tog av mig dem kännde
man sig lite ledsen inuti. Dock är det inte skorna jag skulle vilja köpa.
De var inte till salu. De skorna jag skulle vilja köpa är de Citha testar
fast med svart under. 


 
Michel ser så glad ut att bli fotad.


SnöDag

Vaknade av att klockan ringde.
- Ah typiskt, glömmde stänga av så att den inte ringer varje dag.
La mig igen och blev lite fundersam. Det låter och känns som något är här jag inte förväntar mig här i Tokyo. Ignorerade känslan en stund medn kastade sig nyfiket upp på fönstret och öppnade det.
- Det är så grummligt att man måste öppna för att se ut.
Snö. Trodde verkligen inte jag skulle få se snön i Tokyo. Jag har hört att man brukar kunna se det för en dag, men endå.

Låg länge med fönstret öppet att jag kunnde se ut och mös under mitt täcke. Tillslut tvingades jag ut i snön och köpa mat. Bara av den korta biten till äffaren kännde man sig lite som en snö gubbe.
- Jag var ju inte lika smart som japanerna att ta paraplyet när jag gick.
Fast, känndes kanska skönt och uppfriskande att få känna snön.

Bara kännde mig extremt glad och hade en slö dag.


Är egentligen mer snö en vad som syns.



Målade dit ena ögat på min daruma doll i dag medan snön vräkte ner.
När jag uppmått mitt mål får den 2 ögon.


Yukiko to school

Så, Yukiko kom för att besöka oss i skolan och träffa på några svenskar. Dock visa det sig att hon bara fick besöka skolan i en timme.
- Konstig regel.

Så hon satte sig på ett internet kafe tills skolan var slut. Hon Tog mig till ett ställe iSshinjuku med 3 våningar där det bara var resturanger.
- Hade besluts ångest vart vi skulle äta. allt såg så gott ut!

Tog en stor talrik bara för att få testa så mycket som möjligt och avslutade med en efterrätt.
- Kännes verkligen som om jag bara slängde i mig en massa.

Det blev en kafe och lite hjälp med pluggandet. Fick förklaringar på många saker, men har märkt att svenskan hindrar mig lite ifrån att tänka japanskt. Måste stänga av det svenska tänkandet. Vad är artigt och inte artigt i språken krockar.

Iki ringde plötsligt och undra vartjag var. Det var Burito fest i gäst huset. Hade hört om det svagt men var mer intresserad av att spendera dagen med Yukiko och sedan joina de andra på kvällen. Ville dessutom att hon skulle möta Felicitha så det blev en kort stund på gästhuset innan Yukiko åkte hem. Hmmm, lite fundersam över hej då:t. En stor eld i köket medan säger hej då... kanske inte är det bäste.. ehehe.
- Noa lagade flitigt mat och var bara extremt glad att stå framför spisen.

Vill inte riktigt säga hej då, men klockan var ganska mycket.

Festet slutade halv 1. Då drog Felicitha och jag till en pub för 2 drinkar. Blev sittande med bara helt enkelt nöjda suckar och en liten längtan efter sängen.
- Men vi var helt fast med att vi skulle ha de där 2 drinkarna som avslutning på dagen!

Hamnade tillslut nöjt i sängen efter 3.
- Nej, ingen skola att stiga upp till.




Itadakimasu!


Yummi~!


Hmmm... den friterade potatisen ler åt mig...


Caffe latte~! alltid min kärlek! väldigt söt, endå fick man extra socker
till det. Nog gillar jag sock men ne, den skippades att ha i.


Detta kallar jag desser!! Självklart hjälpte Yukiko mig.


En bild ifrån när festen lugnat ner sig lite. Michel och Iki. De andra
2 i bakgrunden har jag inte sett tidigare, men om jag fattat rätt är
hon till höger Michels tjej.


Drinku~!


Bara för att jag tog en Beylies fick jag en choklad lycko kaka.


Sissta drinken och sedan vandring till min älskade säng.





Bland tecken och godis

Sängen är så skön, vill bara ligga kvar och sova ut på morgorna. 
- Efter snoze rigningen tvingar jag upp mig själv.

Det vanliga, en morgon duch och ta något litet och fort som frukost. Blivit lite kär i min fön, den gör så håret oftare blir fluffigare och finare. Dock är fönerna i japan mesiga, blåser ju knappt något. Köpte en hårspray men känns mer som om jag köpte parfym. Det lucktar bara. Står "for professionals - styling spray".
- Skulle mer kalla det "parfym för håret"

Felicitha och Iki sitter och planerar vår helg. Blev förvånad när de båda ivriga villa fråga om jag ville hänga på. Det enda planen jag fått reda på att vi ska till designe festa men sedan även till ett sumostall?
- Eh?!
Ska bli intressant att se vad de planerar.

Satt och saknade min säng medan jag drog upp böckerna i skolan. En choklad katt trillar plötsligt ur väskan. Hade glömmt vi fick choklad av våran lärare. Åt upp den ihopp om att få till sig lite energi. Plötsligt kom Emil till klassrummet och överaskade mig.
- Var helt inne i en diskution ifrån Deviantart.com via mobilen att jag inte märkte att det var han först.
Han har varit i Gifu och bjöd på något slags godis. Ris deg med söta böner i.
- Hatade söta böner när jag kom till japan.. nu har jag börjat gilla de...
De satt fint i mitten av dagen då energi behövdes igen.

När dagen var slut var det bara att springa ner och vänta på min lärare. Fick stå ett tag och blev fundersam om hon glömmt mig. Visa sig att hon var tvungen att prata med en elev lite innan. Så fick en slags muffin av henne för att hon var sen.
- hhmm.. godis..

I morgon kommer Yukiko och besöker skolan, ska bli kul. Även vår sista skol dag för denna veckan.






Tecknade upp Dao Dao, länge senn jag tecknade honom.


Ser läskig ut men god




Asakusa

Äntligen fick jag träffa Yukiko igen. Längtat så länge.

Svårt att beskriva alls som hände, jag var så glad.

När vi väll kom till Asakusa blev det middag, Tempura, friterade grönsaker och sjödjur.
- Yukiko bjöd.

Ett besök till templet och smått tittande på alla saker som fanns att köpa. Vågade inte titta så noga av att bara vilja ha allt. Lät mig köpa en daruma docka, en liten taiko trumma som mobil smycke och 2 pikachu klubbor för skojj skull. Blev överaskad av att vi plötsligt skulle ta oss med en båt så gick bara nyfiket efter medan jag hade svårt att bestämma mig vart jag skulle titta. Fanns så mycket saker.
- Yukiko bjöd på båt turen.

Så många lägenheter. Det var verkligen uppradade stora långa hus vid varandra. Efter båt turen hamna vi på en konstgjord ö.
- Där Yukiko bjöd på fika.

Kom inte där ifrån förren mörkret laggt sig. Återvände till Shinjuku där jag fick hjälp att köpa en hårfön. Yukikos man var i Shinjuku så jag följde med dem och åt sushi. Rullbands sushi, fast istället för att sitta på pallar och ha rullbandet framför oss, satt vi vid ett bord och hade rullbandet precis jämte oss. Lite mer familje vänligt.
- Yukiokos man bjöd på sushin.

kh... vill ge något tillbaka med ju!
- Kommer dock bli svårt att komma på vad.


Tempura






Detta är vad jag kallar perfekt kaffe! Gav en liten smak av banan och
choklad.





Cheesecake, var god men saknar syrrans.


Skulle tagit bananpajen med om jag inte hade varit så nyfiken på hur
cheesecaken var, hehe.


Pikachu! haha dessutom en grön.


Hehe, kunnde inte låta bli.

Dagen försvann för fort, hoppas kunna träffa henne snart igen.
När jag kom hem blev det en snabb städning ( och en liten om mublering)
innan jag la mig helt utmattad. För mysig helg, för många bra minnan av.


Tåg resandet - en bit av vardagen


Verkligen det snabbaste sättet att ta sig fram. Har bara 2 stationer
till min skola så resan tar 4 minuter. Hade jag gått hade de tagit mer
än 40min. Jag gillar att bara sitta och ta det lungt på tåget, så jag är glad
att en av mina favorit städer (akihabara) ligger 20min bort.


Carol v.s Faika


Så, här är bilden som jag lovat ett par att fixa eftersom det kommit
frågor om "Carols" tatuering (bilden ifrån maid cafet). Problemet är dock
att de är inte Carol utan Faika. Det har ofta kommit kommentarer om att
de förväxlas så, här är dem. Är de fotfarande lika när man ser dem tillsamans?

Carol till vänster - Faika till höger


Design Festa Gallery ♪ - I love that place

Otroligt fint väder idag, njöt av att gå ut. Har velat besöka min managers tjej, Ikis jobb senn en tid tillbaka nu, så beslutade mig idag att försöka hitta stället även att det blev en sen natt.
- Iki jobbar som designer.

Hittade det fort. Låg bara ett kvarter ifrån gatan jag brukar gå på i Harajuku.

Hela stället är verkligen alternativt och extremt stort område. Utställning på flera våningar och i som små egna rum, extremt stort utrymme för konstnärer att bara ta det lungt, ett stort utrymme för personalens arbeten, en resturang (okomiyaki) och ett kafe. Trivdes extremt. Personalen var även extremt trevlig, diggade verkligen en amrikan som jobbar där så kommer deffenitivt gå dit igen. En japan började även försöka prata svenska med mig, "hu må du?".
- Blev bara så extremt förvånad över allas nyfikenhet på mig och alla som ville ta bilder, svenskar är tydligen en vanlig syn där så det var inte nationaliteten som gav mig uppmärksamhet.

Upprepade kommentarer att jag kommer bli känd.
- Drömma kan man i alla fall göra, tror inte riktigt att designe festa kan göra mig känd, men deras kontaktnät och uppmuntrande kommer verkligen vara till stor hjälp.

Ren varm kärlek ifrån stället, är det enda jag kan uttrycka mig med.


Kan någon måla upp det så här i mitt rum?




Amrikanen och mig.

Jag vill verkligen klippa håret! De ser extremt konstigt ut, men eftersom det
är så ojämt kan jag inte göra mer än att vänta på att de växt en bit till annars
måste man klippa av allt väldigt kort igen.


Jag trodde det bara var ett smalt hus med 3 våningar, men är en
massa bakom huset som gömms.

Efter all insperation ifrån DFG stack jag till Akihabara. Aldrig sett staden när det
fotfarande är ljust ute så var en intressant rund vandring. Upptäcker alltid någon
 ny affär jag missat.

Avslutade mina små utflyckter med att studera på Cafet på andra sidan av gatan.
- Hatar fotfarande att göra saker i Shinjuku på helg dagar, folk går i grupper
 som sniglar att man kan inte gå förbi dem och det är alltid extremt mycket folk
ute. Blö säger jag bara.


Fugu / blåsfisk

Så var man och åt Fugu med Felicia, en tysk tjej som bor i samma gästhus som mig. Såg verkligen fram imot det och blev deffentivt inte besviken. För cirka 300kr festade vi i oss fugu till lagad på olika sätt; rå, kokt, stekt och friterad. 
- Så otroligt gott! Påminnde om kyckling i smaken. 

Eftersom vi gick letande efter en speciell resturang hittade vi ett alternativ resturang.
- Bara att där kostade det bokstavligen på 1000kr, inte riktigt vad vi alls hade lust att spendera.

Hittade tillslut resturangen.
- Visade sig att det låg på andra våningen att vi inte märkte när vi gick förbi resturangen.

Det är verkligen en måltid jag vill äta igen.
- Rädslan om att fisken är giftig existerar inte efter att man smakad det.









Som avslutning på middagen blev det nöt glass och grönt te.

Återvände sedan till gästhuset och plockade upp Michel för att gå till en bar
bara ett kvarter ifrån huset (även resturangen låg bara ett kvarter bort).
Nu har de lovat mig att hård träna med mig på japanskan. Jag är den enda
i gästhuset som inte kan prata det.


Nuyy~



Så lite mer nutid skrivande. Extra lektionerna har funkat bra, det enda som börjar bli problemet är att jag ska vänja mig att höra ord. Det är ofta jag kan ordet men när någon säger det får jag hjärnsläpp och fattar inget.

I dag var en fin dag, solen lös varmt att det var svårt att låta bli att ta en liten omväg till skolan och köpta mig en frukost. Var ett tag senn jag åt de klassiska trekantiga mackorna. Har tappat intresset för dem.



I morgon på fredagen ska jag gå med en tysk tjej som bor i samma gäst hus och testa på.. den här lilla saken.


Den fruktade blåsfisken. Hade glömmt bort dens existens, var hennes ide att vi ska äta den. Ska bli intressant. Så dör jag får syrran överta min gummi anka.

På lördag ska jag även leta upp designe fiesta för att besöka Iki. På söndag blir det Asakusa med Yukiko.
- Yatta!
Och fler saker väntas~
- Allt ska alltid ske samtidigt.




Festar dagar / fredagar

Sånna här dagar behövs med. En drink i handen och bara ha trevligt med vänner.



Hahah, så finns de ju de som sattsar på stort.


Flumm bild med FAIKA, inte Carol.
Får nog försöka ta dem på samma bild så ni ser skillnaden. De är inte
så lika.


Plugg dagar

Följer mitt vanliga klassiska schema under plugg dagarna.
Går hem ifrån skolan, går förbi någon affär och köper hem mat och lite godis som man kan mumsa i sig.
- Oftast dessa dagar jag hittar något nytt och kul.



Is kaffe och ris kex~ mest klassiska jag brukar köpa. 


Köper bara om jag vill ha något med choklad - väldigt sällan


En slags gele dessert jag råkade få tag på när jag var tvungen att
köpa något för att få 100yen mynt till tvätten. Gillar den lite för mycket.
Är som en söndertrasslad klementin i den söta gelen. När jag säger gele
menar jag knappast som godis gelen i sverige.


En chokolat corner med vanilj i, mihihi, älska vanilj.


Nom nom nom ~ med tanke på hur mycket godis jag testar på borde
jag ju gå upp i vikt, inte ner.

Mina byxor som var nyköpta och passade på mig perfekt innan japan
resan är nu 10 cm förstöra om midjan.


Event munk

Hahaha, ja det blev av någon udda anledning maraton med Faika. Bestämmde mig en dag att ta med henne till Shinjuku eftersom hon var intresserad av shopping. Vad jag hört ska det vara ett kännt ställe att shoppa på.

Vissade affärer jag trodde skulle intressera henne.
- Blev deffenetivt inte bemött av en ledsen min häller.

Blev dock en kort dag av att vi var båda tvunga att dra hem och plugga, men avslutade dagen med att ta henne till de japanska munkarna. Köpte mig en så kallad event munk som varit flitit på reklamen på tv och en munk som var i en manga jag läser.
- Lättpåvärkad? Ne, snarare nyfiken på nya saker. Dock var smakerna inte något som intresserade mig, kommer hålla mig till munkarna som är formade som små bollar som sitter ihop med varandra.


Harajuku med Faika

Minns inte hur vi fick för oss att plötsligt dra till Harajuku.
- Nåja, inget som kostar extra.

Blev genast kär i en munktröja och köpte mig ett mobilskal
för att inte riskera repor på mobilen.

- Nu har till och med japanerna börjat reagera på min kärlek till svart och vitt.

Vi frossade i oss 2 creps, en desser och en varm mat crep.
- Kommer aldrig tröttna på!







Sports day

Visste väll det skulle vara bra att ta med sig idrottskläder.
- Dock inga skor.

Skolan hade anordnat en volleyboll dag. Så förberedde mig några timmar innan start för att försöka hitta stället i tid.
- Skulle bara vara att åka 2 stationer för mig men visste inte hur jag skulle gå för att hitta rätt tåg.
Fick en timme att slå ihjäl på ett cafe med en cuppochino. Satt otroligt bra och att ha iphone gjorde att de inte kunde bli bättre.
- Satt och läste mangan fruit basket via den, fotfarande inte läst klart serien.

Gick tillslut till mötes platsen och mötte alla andra ifrån skolan.

Var ganska dåligt planerat. Klasserna var olika lag och 9 pers skulle vara på planen ifrån varje lag.
- Fler en 4 per lag och det blir bara kaos.

Vårt lag förlorade första matchen, vilket blev lika med att vi inte fick spela alls mer och vi fick inte åka hem, utan sitta ifrån 11 till 3 och inte gör något.
- Tycker de förlorande lagen kunde mött varande.

Lyckades i alla fall smita med en klass som bara hade 3 ifrån klassen som kunde spela.
- De fick leta upp en massa som kunde vara med i laget.

Vi vann, vilket var väldigt passande för Emil som var lagkapten och fyllde år.

Tycker man kunde ha fått göra helt egna lag.
- var väldigt många som bara sov på läktarna av att vara uttråkade




Priset~ godis, och mitt i allt helt plötsligt en liten nudel påse.




お誕生日おめでとうございます!ばか!

Så, då ska man se om man kan få lite bloggat. Så mycket att berätta om. Varit för mycket som hänt och för mycket plugg att man inte kunnat blogga.

Osäker på vart man ska börja utan att glömma något.

Vi ska i alla fall börja med att skriva grattis till skit ungen där hämma, som nu har... rosa v.s morotsfärgat hår?
- Tycker du ska ha brunrött.

Tycker även du borde komma hit och visa japanerna hur man gör en riktig chese cake!
- De gör inte chese cake, de gör någon torrboll kaka! blö..
Därimot får japanerna lära dig och joel hur man gör sushi.

Ledsen att mitt paket kanske dröjjer lite till, ha tålamod. Ska lägga till lite extra saker i den.