Samurai v.s Ninja

Kyoto .. Tokyo ... Kyoto.. Tokyo ...hmmm..vänta lite... Tokyo Tokyo Tokyo Tokyo.
- Hahah en ordlek med stads namn?
Noterade när Martin stod och tittade på en väska det stod återupprepat Kyoto. Dock läste jag Tokyo.
kyotokyotokyotokyotokyotokyoto

Haha, jag är lätt underhållen.

Eftersom Martin ville stanna kvar i Kyoto igår drog jag hem själv. Dock knackades de på dörren vid 10 på morgonen. Martin hade just kommit hem. Så kröp upp i fönstret och pratade en stund, men var fotfarande för trött att det blev säng en stund till.

Om inte Martin ändra sig så blir det något besök på ett ninja ställe i morgon. Senn en diskution om ninjor och samuraier med en klass kompis i andra ring har jag inte riktigt tänkt på dem. Det är antingen eller har jag märkt med människor. Antingen älskar de samuraien för deras heder de följde extremt starkt eller så är det ninjan med dess mystik.

Personligen gillar jag båda och kan inte välja.


Kyoto - parken

Så blev återbesök för parken. Det är en sånn liten stad, det känns som man kan allt nu.

Folk satt redan och omringade Sakura träden. Vissa till och med sov i sovsäckar vid dem. Helt undebar känsla. Mat och dryck var man än såg. köpte mig fort karameliserade jordgubbar.
- Oh ja, det var så extremt gott! Jordgubbar och socker! Saknades mjölk..

Kvällen avslutades med att sätta sig på en bar och äta. Åt pita bröd, det var evigheter senn och den godaste pitan jag någonsin ätit. Brödet var lite knaprit, undra hur hon fick till det. Köpte 2st för att de var så extremt gott och tydligen gav hon som hade baren mig rabart. Det skulle gått över 1000yen men fick det på 800yen.
- Domo arigato gozaimasu!

Kaluah milk, en varm sol som lös upp stället på ett magiskt sett och en nöjd mätt mage. Kunnde inte bli bättre.

Måste ta mig tid och fixa mina bilder och filmer snart. Lat..






Dog av skratt när jag läste denna bilden som hängde på toan.


Brutal väckning

Sommar, solen lyser varmt. Man ser hur en familj grillar med ett par vänner nedanför gatan. Har själv precis kommit hem och står fotfarande på gatan och ser på den gyllene färgen solen ger. Man kan tydligt höra barnens skratt ifrån familjen. Undra om pappa tänker ta fram grillen? Var länge senn man åt en grillad qourn file. Vänta lite.. jag är inte vegitarian längre.

Slog upp ögonen av en knackning på rums dörren. Första tanken som slog mig var "allt är asiatiskt". För ett par månader var det fotfarande en drömm att sätta foten på japansk mark. Drog lite funderande i panda dräkten om man verkligen skulle öppna dörren. Kanske borde byta om? Öppnade tillslut och märkte managern för gästhuset jag är på nu. Brand alarm kotroll. Stirrade bara funderande på pinnen som sträckes in i rummet upp mot brand alarmet precis om det vore gift innanför rummet. Försvann lika fort som de kom att man satt funderande på vad som egentligen hände.

Klättrade upp i fönstret och öppna upp. Det stod en familj en bit bort med ett par vänner och lekte med barnen.  Strålande varm sol. Deffenetivt fel dag att välja som en vilo dag, vill ut och se kyoto. Satte i hörlurarna i dartorn och höjde musiken högt.

Saknar Tokyo, saknar ansikten man alltid såg i Tokyo. Ser alla möjliga kulturella saker här i Osaka och Kyoto, varför var Tokyo tvunget att bli mitt hem? Det förståss, hade jag inte åkt till Tokyo hade jag inte kunnat träffa personer som Mimmi och Yukiko. 

Blev hemskt sugen på grillat.  

Så ja, under vilo dagarna blir det mycket tänkande. På söndag är det drak festivalen, ska vli coolt att se. Deffenetivt om Martins bilder verkligen kommer ifrån drakfestivalen, helt undebara.

Längtar, musik, dans och underbara dräkter.

Film klipp



Film ifrån akvariumet i Osaka.
- Ja det är en remix låt ifrån Kingdom Hearts, så du som spelat spelet hör inte fel.


Karamelliserade äpplen!

Det första blev att mumsa på en bläckfisk på pinne när vi kommit fram till apberget. Var man än tittade fanns det mat av olika slag. Otroligt mysigt. Slog upp ögonen när jag såg texten "ringo". Skyndande mig fort närmare texten.
- Wohow! Karamelliserade äpplen!!

Dessutom Karamelliserade jordgubbar, plommon (tror det är det), drottnings äpplen.

Härligt!

Fick med mig en extra klubba för att jag köpte så mycket. Var väll inte så mycket, thehe, ville ju testa allt.
- Dock såg jag något som inte var frästade, karamelliserade ananas.

Jag gillar sött, men med tanke på hur mycket ananas har skurit upp munnen tidigare kännes de inte uppigande.

Så en lång vandring upp på ett berg. Blev mötta fort av ett par apor. Tankarn gick hela tiden. "le inte att tänderna syns och se dem inte inte i ögonen". Var inget problem, log man var de bara att sätta handen för munnen. Martin där imot glömmde bort att inte att visa tänderna att han gjorde en hona med sin unge blev väldigt arg. 

Hela dagen var bara att ta det lungt och se sig omkring. Blev Ramen på vårt lilla ställe och avslutade med en extremt stor desser.
- Som jag lyckades äta upp själv.
Fick lite ångest att man gjorde även att man mådde bra efterråt.


  


Haha, underhållande resturang.








Ibland är det riktigt underhållande med japansk engelska.






Utsikten ifrån berget


den stora desseren med martins i bakgrunden, han orkade inte riktigt med sin.


Hem till sverige?

Fotfarande personer som försöker få hem mig till sverige.
- Jag ska hem! Dock inte förren i slutet av september.

Hur ska jag kunna växa upp om jag inte får lösa mina problem själv?
Även om nu problemen består av radioaktivt avfall.

Varje steg man tar känns overkligt. Man är mitt i en situation som bara händer på tv och man ser saker man bara sett på tv.

Nya ansikten, nya platser. Känner mig som en 5 åring.
- Folk är så extremt trevliga (och upprepar för mycket vad fin man är och vilket gulligt "par" Martin och jag är. .morr..)

Det är nu bestämt att dra tillbaka till Shinjuku den 7.

Nyahh.. älskar Osaka och Kyoto men mitt hem är Tokyo. Darn.

I morgon blir det besök till apberget om det är fint väder.

Blö, orkar knappt skriva om saker. Händer för mycket hela tiden. Blir nog lättare att skriva om senn.

Kyoto - Gion

Så har man sett lite av Kyoto. Eftersom det är så mycket att se kommer vi åka flera gånger dit.

Vi såg några tempel.
- Inte för att man hade något val. Var tempel efter tempel.

Var ett speciellt tempel Martin ville ta mig till. Minndes fort mitt första vykort jag fick av Yukiko, det var templet som var på vykortet. Ställde mig så som jag minndes vykortet visade templet. Fick en minnes bild om dagen jag fick vykortet, slet ivrigt upp ett packet ifrån henne den varma morgonen i tv soffan.

Templet var mycket större än vad jag föreställde mig och det känndes konstigt att se det i verkligheten. Inget jag alls tänkt på att besöka.

Innan templet råkade vi komma till en stor grav plats precis i närheten. Var som en stor laburint. Gravplatser i Japan är verkligen annurlunda och har sin charm. De kan hittas lite var som, även mitt i stan. Som i Gion där man kunnde hitta gravar mitt bland affärerna. Gion är kännd för sina gaishor och nog kunnde man se ett par på gatorna.

Köpte mig nöjt en vit dango pinne som åts nöjt medan vi gick omkring på gatorna. Hittade en "ninja" resturang med creeps. Vi som just hade precis ätit okomiyaki... men nästa besök i Gion så blir det ninja resturangen, helt klart!

Solen försvann för fort att vi skippade att gå till parken. Vi kom bara på fler och fler annledningar att dra till Gion igen att det inte var något viktigt besök just nu endå.

Blev fast i Kyoto hela natten på ett par pubbar Martin ville gå till.



































Har så många bilder, men orkar inte lägga upp alla just nu.


Zoo & djurparker

Frukost på en väldigt cool resturang med härliga måltider!

Så jag lärde mig skillnaden på "zoo" och "djur park". Trodde det var samma sak men tydligen är "zoo" liten ihoptryckt ställe i stan medan "djur park" ligger lite utanför och är stort.

De populäraste djuren hade stora områden att gå i medan de mindre populära djuren gick i små burar. Exempelvis den stolta leoparden kunnde inte göra så mycket i det lilla rummet den hade.

Man ville ställa sig och förhöra personalen vad som fick dem att tro att djuren hade det bra genom att exempelvis stänga in 3 lejon i en pytte liten slätt när de i naruren har stora revir.

Jag är personligen mycket possetivt till djurparker, men jag har aldrig sett något så dåligt gjort för djuren.
- Kom dock på att jag aldrig varit på ett Zoo innan

Ne hoppas verkligen inte att Tokyos Zoo är på det sättet. Om det nu är det största zoo:et hoppas jag verkligen inte bara det är störst för människor, fler djur, utan större områden för djuren.

Tänkte fel i det förra inlägget. Detta var inte japans näst största. Det näst största var Kyoto, vi var i Osaka. Dock fanns den enda Kiwi fågeln i japan i Osaka vilket lockade oss dit.
- Otroligt mycket större en vad jag förväntade mig.

Vi gick dock fort där ifrån irriterade över vissa saker och åkte istället till ett ställe där all shopping och resturanger fanns under marken. Liten rolig tanke att man var under marken, inget som märktes. Så efter en banan crep, caramel cafe latte och springande bland "krims krams" butiker åkte vi vid 8 ifrån stället för att göra ett andra försök till Osaka castle. Vi ville ha nattbilder när slottet lyses upp. Visa sig dock att de inte lyser upp. Fick fina stadsbilder i stället och gick omkring uppe vid slottet.
- Bron vi trodde man inte fick gå på var visst tillåten för folk att gå på.
Japaner med engelska varnings texter är förvirrande ibland.

Hur tolkar man detta?

Två varnings texter precis vid varandra. "Gå på egen risk" och "Du har ingen rätt att vara här". Hela bron blinkar med röda varnings lampor men är endå öppen för allmänheten. Visa sig att "du har ingen rätt att vara här" skylten var för att man inte skulle klättra över ett stängsel. Men att de två skyltarna hängde precis vid varandra...




Helt perfekt drink att starta dagen med.



Brunch!



Vissa djur såg att trivas bra..











Stannade bara upp för att vila fötterna och märkte plötsligt denna
resturangen framför sig. Både Martin och jag har letat efter en resturang som
denna, så blev självklart en middag där. Ramen!



Ramen!



Mitt namn syns redan i neon! Är känndis här!
Haha ne, tydligen används tecknet för himmel (Sora) även när något
är ledigt/tom yta. Detta gäller för en parkerings plats.



Taget ifrån Osaka Castle



Osaka castle



Köpte mig två klassiska pannband. Ett som det står japan (understa) och
ett det står "fighting spirit". Blir "japan" under högtider och "fighting spirit"
under skol tid, thehe.


Osaka akvarium

Ja. Älskar verkligen hur man ser fiskarna simmar ovanför huvudet. Min favorit att se var nog blåsfiskarna och sköldpaddorna. Film ifrån akvariumet kommer senare.

Mitt i filmandet av pingvinerna ställde sig någon väldigt nära. Ignorerade det av att tro det var en japan, det var ganska trångt just vid pingvinerna. Dock stelnade jag till förvånat av att personen plötsligt pratade svenska med mig. Var Emil. Visste att han skulle till akvariet, men att han skulle varit där i måndags. Mötte även Laura och Pierre. Var så kul att se dem igen och var man än gick mötte man dem lite här och där.

Martin och jag fick syn på en text som stod på biljett automaten. "världens högsta parisehjul".
- Ah! Vi måste åka! Bara för att det är världens högsta!!
Vi båda är väldigt höjd rädda, men vägrade låta oss berätta hur vi bara sett "världens största parisehjul" så vi tvingades på den. Otroligt härlig natt syn över Osaka men mitt i åkturen kommer plötsligt info ur en högtalera.
"..detta är ett av världens största.."
- Ett?!
Sas direkt i kör. Visa sig att texten vi såg var ifrån 1995. Nåja, högsta parisehjulet man någonsin personligen åkt. 
- Görs inte om.. även om utsikten var otroligt fin.
 
Man märker verkligen skillnaden mellan Osaka och Tokyo. Hade jag vetat om det innan jag åkte till Tokyo hade jag nog gått i skola i Osaka eller Kyoto. Jag åkte till Tokyo för att "Tokyo har allt". Kulturen jag ville se finns mest av här i omkring Osaka, Kyoto, Nara.

I morgon blir det besök på japans näst största Zoo. Det enda stället i hela japan där det finns en Kiwi fågel. Ser lite fram imot att få se en koala och Kiwie fågel, självklart även pandorna.




Senaste dagarnas köp;
schakrutig beddsett, schackrutigt linne + strumpor.
(fick en rolig blick av kassörskan)

Köpte idag paraplyet som är lite vanilj vit med en klassisk traditionell
japansk designe att de ska likna det traditionella japanska paraplyet.
(Dock är traditionella för sol och tål inte regn, mitt tål regn)
Och köpte 2 så kallade "tenugui". Ett tyg stycke av bommul
som oftast används att linda om håret, utsmycka håret,linda
om sig i, etc (har många användings områden). Tänker
själv ha dem som tavlor.
Fick även ett pivngvin mobil smycke ifrån en tävling.


Meow..

Tur att man var i Nara i lördags, har regnat hela dagen. Ser även ut att vara regn tills torsdagen. Så om saker ska passas på att göras antar jag man får leta upp ett par saker som är inomhus.

På tisdagen blir det besök till japans största akvarium. Var en sak jag hade pratat lite med Mimmi om att besöka något i Tokyo. Eftersom hon tycker väldigt mycket om fiskar nämde hon det i Osaka för mig. Tanken var direkt "Lär aldrig få se staden Osaka ens i år..". 
- Konstigt hur saker kan bli.

Så gör en liten lista på vad man kan tänkas besöka. Martin är den som vet det mesta eftersom han varit i japan ett par gånger tidigare.

Nektergalens golv
Fler tempel
Osaka castle ( att besöka det mitt i natten var inte så mycket att se)
Zen garden i kyoto

hmm.. undra om han gillar Zoo. Det näst största finns här i osaka. Det största ligger i Tokyo.  Skulle vilja gå på båda. Djur är inte precis något man blir ledsen över att få se.

Ensamhet känslan gick över fort, det är bara många man saknar att se. Man har inte haft många direkta vänner i sverige att man ofta har fått göra saker själv. Skillnaden mot nu och då är att man är i ett annat land. Dessutom har jag Martin.

Finns en sak jag börjar bli butter på.
- Martin och jag är inte ihop!!

Bara för att vi båda har en alternativ stil (två helt olika) så tror andra att man är ihop med honom! Till och med på tåget till Osaka står en man och klappar händerna för mig för "vilket kap jag fått tag på" dessutom upprepade kommentarer som "vacker, stilig, stark". Killarna vi träffade i osaka castle upprepade även frågan om jag var Martins flickvänn.

Notering till mig själv; gå aldrig ut med en kill kompis om du ska få tag på en date.

Inte mycket gjort i dag, funderat på saker som "hur låter Mjau på olika språk?", men blir att man går upp till den roliga affären igen för att spana in bäddsättet jag såg. Kostar den inte farligt mycket köper jag den.


Alla är rätt lika, grekiska, kinesiska och japanska var de
enda jag kunnde hitta som inte liknar marioteten av ljuden.


Resan till Nara



Så på vägen till Nara stannade vi upp på ett känt ställe som låg på vägen. Minns inte vad det hette.
Var svårt att väl ta sig till Nara eftersom man hela tiden stannade upp för något. Kom i alla fall till Nara och gick omkring bland rådjuren. Templet var otroligt fint, men rådjuren underhöll mig lite mer, thehe.

Fastnade även vid Osaka castle på kvällen av att vi inte hann med sissta tåget, så satt vi hela natten och pratade med 2 japaner som spelade gitarr i parken.

Nej oroligheterna är inte slut i japan. Det finns en anledning man blivit förflyttad till Osaka. Anledningen till att jag leker "turist" är för att resa hit kostar en del och i vanliga kostar boende väldigt mycket. Men boendet kostar inte mer för mig och jag försöker få ut så mycket som möjligt när man betalat en resa hit.








Vänder man sig om ser man en helt annan syn























Wohow! stor drink! Tog bara något med melon eftersom jag var så
sugen på det.  Så får man en mega stor drink framför sig. Dock när jag
hade druckigt upp frös jag extremt så var tvungen att ta en kaffe latte med.


Pudding och glass. Kunnde inte låta bli, var så söt sugen och var ett
helt ok pris. Så får man plötsligt en jätte portion med frukt pudding
glass och grädde. Det stod bara pudding och glass. Så blev riktigt överaskad igen.


Rådjuren syns verkligen var man än tittar


En vecka

Insåg det inte förren jag satt och dåg några nyheter. Det har gått en vecka.. och medan man sitter i Osaka kommer kanske arbetarna i kärnkraftvärket aldrig kunna ta sig hem eller till sina familjer. De som arbetar i timmar bland det radioaktiva. Bara för att någon måste göra det.

Man mår illa. Vill hjälpa till, jag käms bara att ha tagit mig till Osaka. Jag drog bara för att det nog lär bli min enda chans att ta mig dit penga mässigt. Jag bor ju gratis, den möjligheten kommer troligen inte kunna komma igen.

Önskar dock lite att man aldrig drog hit. Men nu när man är här är det bara att fortsätta se sig omkring eller så går pengar till inget.

Noterade när jag gick och köpte mat att de har faktiskt börjat komma mer och mer växlighet.


Never

Jag tänker inte misslyckas med mitt mål.
Hur hårt jag än kommer slå i marken när jag faller.
(dock eftersom jag är fotfarande ganska utsliten
kommer jag nog mest göra svartvita bilder ett tag)


Nara

Antar att man börjat vänja sig med Osaka.  Saknar dock Shinjuku väldigt mycket. Det har blivit mitt andra hem.

Nästan klarblå himmel ute.Väntar på växtligheten.

Inget har påvärkats här. Folk lever sina vanliga liv. När man möter ett par ute på gatan känns det som om att de vet varför man är här. 

Det känns inte som man kan lita på nyheterna alls längre. Utomlands överdriver de och japan i värsta fall kan mörklägga väldigt mycket för att inte skapa panik. Att tömma Tokyo på människor är en omöjlighet. Även om flyg och tåg hade fungerat flytande, inga stop, skull de det endå ta över 100 dagar att få ut alla människor ifrån Tokyo.

I morgon är det i alla fall bestämt. Martin och jag drar till Nara för att se världens största trä tempel. Det roliga är att de inte därför jag drömmt om att få åka dit. Nej finns en annan anlening.
- Det går fria Sika hjortar där.

Fina fina fina foton väntas. tihih!

Skulle dock varit ännu finare om det blivit lite grönt. Plommonträden har visserligen blommat ut, men har inte sett så mycket av dem.

Jag trodde faktisk aldrig jag skulle få se dessa ställerna. Mitt rum är jättte fint, har en stor mjuk säng. Dock kan rästen av huset diskuteras. Har packat upp kläderna men har inte tagit upp alla saker. Vill inte riktigt häller.

Kvinnorna här är verkligen över hjälpsamma. 2 gånger stod jag väntande på Martin under resan hit och de kommer fram en kvinna och undrar om jag är ok och behöver hjälp. Även i gästhuset kom en kvinna och undrade om något var fel när jag stod och pratade lite med öppen dörr med Marrtin.

Så i alla fall, man sitter fotfarande väntande och ser vad som händer. Ska passa på att se mig okring här. Om man kanske tillslut måste tvingas hem, tänker jag inte åka hem förren jag sett ett par kända saker här i alla fall.

Blandade känslor

Huvudvärken och illamåendet har äntligen gått över. Folk omkring mig hade börjat kommentera att jag kunnat fått en hjärnskakning när jag trillat i trappen.

Sov länge i dag. Drömmde om att jag var hemma i sverige. Alla i släckten var hemma för att möta mig, men när jag skulle få tag på vänner var varenda en död. Även de som inte var i Japan. Det var då jag bestämmde mig att gå ur fort sängen.

Eftersom Martin var bakis fick jag gå och fixa mat själv. Tror jag kommer bli stammis på ett ställe, jag älskar soban med kyckling och curry&ris de har där. En kort stop till den stora matbutiken vi hittade. Jag tyckte den borta i Shiki var stor, men denna hade nästan Ikea storlek + våningar med annat.

Ska köpa mig en shackrutigt bäddsätt om de inte kostar multum. Hittade en jätte rolig affär man ville köpa allt i men man hejdar sig alltid. Först titta senn köpa. Tittade aldrig på priset på bäddsättet bara för det, men det är ju något jag verkligen behöver.

Satt och funderade svagt. Det fanns ett par saker i sverige jag var jätte rädd för, efter detta är det skit saker. Jag känner mig fotfarande dock inte rädd för mitt egna liv, oroar mig mer för andra och jag vill verkligen vara med och hjälpa till att bygga upp saker, få bort bråten.

Reaktioner ifrån sverige är antingen inget eller överdrivet oroande. Drar ner på energin.

Jag har Martin i rummet jämte mig. Men eftersom man är tjej känner man sig lite ensam och bortglömmd. Fått reda på att det är en del av ens vänner som åkt hem och kommer inte tillbaka. Känns tråkigt. När skolan börjar igen kommer allt kännas så konstigt. Exempelvis Faika, sisst jag såg henne var fredagen de stora skalvet var, kommer inte vara samma sak utan att se henne.

Spenderat lite tid med att se på serien Soul Eater för att pigga upp humöret.
- Humorn är verkligen inget jag förväntade mig av serien.

Så mitt i tittandet hittar man en ganska passande låt till läget man beninner sig i.
- Eh.. ignorera slut sången, ehehe...  

Sitter i fönstret och ser ut i mörkret. Fönstret är så stort att jag får plats att sitta i det med datorn.



3 saker som var viktiga för mig. Min durma docka, taiko
mobil smycket och min lilla tyg påse ifrån Yukiko. Inget
av dem tog speciellt stor plats.

Önskar jag tog med ett par saker jag faktisk kunnat på plats med i packningen. Som presenterna till familjen.


Osaka - sol och snö

Sov länge i tisdags.

Började packa i fall det plötsligt skulle komma någon inrusande och säga att man måste fly. Ville försöka rädda så mycket som möjligt. Mitt i packningen kontakdade Martin mig. Eftersom vi bor i J&F House erbjöd de rum i Osaka. Det sägs ju vara fint och nu när det börjar bli tid för körsbärsträden.. lockade det att åka. Blev övertalad att åka.

Insåg fort att jag inte fått plats med att packa ner allt. Dessutom hade jag mat som jag hade planerat att festa lite med. Fick ge bort det till Higa och Yuu ki som stanna kvar i gästhuset. Gillade inte alls att säga hej då. Higa stannar för att han är managern medan Yee ki stannar för Higa.

Var helt utmattad framme i Osaka. Dock var de svårt att föreställa sig att man verkligen är där. Resan gick så fort. Åkte ett att japans snabbaste tåg.

Det blev med en gång säng.

På morgonen insåg man lite vart man var. Öppnade fönstret och möttes av sol och smått snöande.

Det skriker inombords hur jag vill hem till Shinjuku. Vad gör jag här? Jag gillar maten, har lätt tillgång till billig mat. Curry och ris, soba, ramen och mycket mer.. alla favoriter finns för en billig summa bara något kvarter bort. Det finns även billig öl, 90yen. Mer något Martin hoppade av glädje för.

Så man vill lite hem, nu när man har ett långt lov skulle de passa perfekt att besöka hemmet i sverige, men jag har inte pengar för det. Det känns, om jag åker hem har jag inte råd att komma tillbaka till japan. Jag har inte skämpat så många år för denna resan för att bara komma halv vägs!

Väntar..

Även människor i gästhuset börjar packa och åker ifrån Tokyo. Jag trodde bara jag skulle bli ensam svensk. Inte ensam i huset med. Jag vet att Higa och Yuuki är kvar och de har dessutom rummet vid mig. Finns inte mycket att göra och de bäst är att vara inomhus. Väntar på att allt ska vara över. Det radioaktiva har spridit sig till hemmet? Så man kan inte ens känna att familjen är trygg? 4 veckor lov? Önskar lite skolan var öppen denna veckan med. Man ser ju inte sina vänner som förut. Skit. Tänker endå inte åka hem.

Uppdatering via mobilen

Så sitter med Axel, Morgan och Maria i värmen på ett.. - Kan man kalla det torg? .. och njuter av en kaffe. Lovet har fått starta en vecka tidigare. Blandade känslor om det. Väntar på att det med stor chans kan komma en jordbävning 7.0 mitt i Tokyo. Vilket kommer påvärka mig mer än vad det andra som hänt. Inte rädd, bar lite fundersam och man sitter bara väntade på vad som händer. Alla mina japanska vänner är ok. Många av dem har barn familjer så de åker ifrån Tokyo. Många frågor om man vill åka hem eller ska hem. Nej, jag fortsätter .

Grattis~ ^^

Så med glädje har jag fått tag på sushi, eheh, kommer inte vara den bästa men duger för mig nu. Jag är så inte alls sugen på snabb nudlar.



Wiiiiiii~


Så ett ord till min farfar som fyller år. Läste faktist ett tidnings inlägg om rinken där hemma och blev väldigt irriterat. De nämde inte ett ord om farfar. Min farfar som slitit i flera år med att se till. Det enda som skrevs var hur bra rinken är för barnen och att de enda som saknas är en bastu!

Ne min farfar borde framhävas mer. Älskar dig. Ledsen för bilderna som säkert visas på nyheterna.  Jag har det bra. Jag har mat, värme och en säng. Saknar er där hemma och önskar min dröm inte låg så långt ifrån.

Och så ett grattis till en cool snubbe som snodde min faster. Eller var det faster som kidnappade honom?

Var det något jag var extremt trött på i vår familj firande så var det SMÖRGÅRDSTÅRTA! DET ÅTS ALLTID!
- Nu saknar jag det..




D:

Så jag hitta en jordbävnings applikation på Iphonen.
- Hittar bara mer och mer anledningar till att älska min telefon.

Den hjälpte mig och många att kunna kontakta hem under kaoset. Den talade om nyheter på engelska för mig  och säger nu till direkt när en jordbävning är i Japan. Deffenetivt inte något jag ångrar att jag köpte.

Det är bara en färg kvar blinkande på kartan över japan på tvn. Ett par bitar vid vattnet på vår sida. Tokyo är utanför blinkandet.

Meddelanden jag får om jordbävningar är 4.9 - 5.4 ute i havet. Jag kan se hela världskartan där 1 nål sätts varje gång en jordvävning är och vart den senaste tiden. Jag ser 5 utspridda i amerika, 1 mellan brasilien och antarktis, 4 i indonesien och i japan..
- Jag gav upp att räkna nålarna efter 70st och då var jag inte ens halvägs, kan även ha missat nålar som sitter för nära varandra. 
Troligen kommer det väll komma ett par små till i havet.
- Kyah! Dock när man vet... att mobilen kan pipa till är man inte alltid berädd på det.
En 5.0 kom precis när jag skriver ute i havet.
Det är när det kommer på 4,9 uppåt på land så dröjer det bara en liten stund innan jag känner av det själv.

Solen lyser varmt och fint ute. Av alla stunder, skulle jag vilja ha en svensk vid mig att krama om. Hälst en familje medlemm. En klapp på axlen, ett leende och sedan fortsätta kämpa med livet.

- Hej huset i sverige! (underhåller mig själv att se på google earth kartan)
Hm.. bilderna togs tydligen början på en vår. Det är is i vattnet men varm sol med gröna gräsmattor samhället.
Ja tänker lite på hemmet. Johan fyller ju år så det kommer säkert bli smörgåstårta.
- Skicka en bit!
Hmm, smörgåstårta borde väll egentligen inte vara så svårt att göra?

Uhn söndag ja. Man är inte riktigt taggat att gå tillbaka till skolan. Fysiskt är man helt okej men psykiskt.
- "Baka sueden" storyn har nu alla elememt.. och året är inte slut än..

Är skalven över?

Är det över..?
Märker inte om de är skalv eller om det är mitt huvud som lurar mig. Det skakar hela tiden i huvudet. Huvudvärk. Man är inte direkt van med en skakande mark. Råka snubbla i trappen när en skalv kom.
- Ingen fara.. cement väggen tog imot mig.. aj...

Så ligger lite buttert av att bara kunnat äta snabb nudlar igen. Deffenetivt inte vad man är sugen på. På nyheterna upprepas samma hemska bilder. Kartan har dock minskat i blinkandet. Bara ett par kanter av japan som blinkar.

Hoppas på att de är över, så man kan plugga ostört och få tag på god mat med mer kött i.
- Nudel kopparna brukar max ha 4 sockerbits tärningar fryst kött.

Har spenderat dagen med att se på Soul eater serien och pratat med människor omkring mig för att få reta på fakta om vad som händer. 

Hmmm.. dags att försöka sova och hoppas på att inte vakna av ett skalv igen.

Ät dig glad igen~

Så denna tjejjen bestämmde sig att trycka i sig överdrivet med kalorier för 1 dag för att pigga upp humöret lite.



Grillad banan med choklad grädde ananas roligt strössel och toast som blev
som en mini pizza, får inte glömma min vanilla cafe latte.

Smör! var evigheter senn jag hade smör på makorna!

Man får göra det bästa av situationen. Tydligen kom jag för tidigt till Seven eleven. De höll på att plocka upp nya varor så hoppas de sätter upp fler frukmixer. Jag saknar nu bara 2 coctail pinnar för att sammlingen ska bli komplett. Vågen och Tauros.

Så under sökandet på stjärn tecken fick jag plötsligt fram et sida där de berättar att för 2011 ändras stjärntecknerna. Detta gäller dock inte dig utan för barn som föds 2011. Det jag inte fattar är hur de kan släppa in ett nytt stjärntecken. "Ormbäraren/ormslukaren".
http://www.myfoxtwincities.com/dpp/news/new-zodiac-sign-chart-ophiuchus-jan-13-2011




Förutom grillad banan och en mini pizza testas det på "String cheese",
gummigaktig ost som är som mjuka trådar. Helt ok.


Så tog en liten runda av att solen lös så varmt och fint. Det var
ganska mycket folk som var ute och gick, mer än vad jag förväntade mig.
Komiska är dock att de ser helt dött ut på bilden. Så mycket kan media lura en
med en bild.



Retsamt, solen når inte till mitt rum. Kommer nog vara över lycklig för det
under den heta sommaren. Mitt rums fönster är högst upp längst bort.
- Titta, inga sprickor, inga ras, men en jäkla massa skakaden.

Ska vila en stund nu och se vad som händer. De varnar för mer saker att hända och jag är lite yr för allt skakade så, bästa är att se till att vara uppvilad ifall något skulle hända och man måste ta sig ut.


Next day

Morgon, vaknade upp av ett skalv.
Satte på tvn för att se om något nytt hänt.

Bränderna har lyckats släckas och arbetare jobbar för att få fram överlevare(några bränder värkar vara envisa dock). Natten var fylld med skalv att jag funderade på om man vågade sova, man ville se om det hände något. Men var så trött att jag somnade fort..

Känns så tyst. De andra har lyckats ta sig hemm, så jag antar att gatorna är ganska tomma av att folk vill hålla sig hemma, försöka få tag på sin familj och vänner. Bilden med japan blinkar fotfarande för fullt.

Undra om man kan få tag på något annat en en nudel kopp att äta idag.

Jag har inte sett min manager, men jag ser honom skriva då och då på Facebook så jag vet att han lever i alla fall. Hoppas hans familj inte blivit påvärkad.

Det känns som allt är över nu, men de har ju varnat om fler skalv så det kan vara lugnet innan stormen

Dock känner jag mig inte orolig. Kommer dock bli svårt att konsentrera sig på plugg omdet blir mer skalv.

Skalv

De skakar varanan minut. Går man på gatan till seven eleven möts man av en massa människor som går mot stationen där många redan sitter sovande av att vänta på att tågen ska gå igen. 

Telefonkioskerna har långa köer för att komma till. Köer till bussar som börjat gå och köer till taxi. Eftersom jag inte fått i mig frukost, lunch eller middag för skalvet besluta jag mig att gå till Seven eleven. Det var nästan uppköpt allt ihop. Det mesta som fanns kvar var olika sorters nudlar i kopp.

På nyheterna syns en bild på japan med utsatta blinkande områden där de visar vad som hänt vad. Det är inte stor del som inte blinkar, en liten bit i mitten av landet. 

Det gör lite ont att se människor man går förbi gråter förtvivlatt medan man själv klarat sig undan utan problem. Var i en säker skola, bor i ett säkert hus och har inte förlorat något.


Utanför farozonen

Så jag vet inte riktigt vad sverige fått höra och inte höra, men detta var i alla fall hur jag påvärkades av skalvet. Jag hade råkat sitta uppe till 4 natten till fredagen och drog mig lite irriterat i håret. Varför glömmer jag alltid bort tiden!? Så satt med Redbull och försökte se till att jag inte blev trött.

Klockan blev 3 och jag upprepade för mig själv att de bara var 2 timmar kvar. Mitt i en uppgift jag ville undvika började det skaka svagt. Roades och ville bara skrika ut de i klassen, men hejdade mig och ignorerade skakandet.

Det vägrade sluta och blev starkare. Efter att se andra elever gå ut avbröt vi lektionen och gick ut med. Skalvet slutade så vi gick ganska fort in igen. Efter ett försök att fortsätta skolan avbröt ett till skalv oss. Vi väntade på order medan vi försökte vänta ut skalvet. När allt lugnat sig togs vi till en öppen utomhus plan. Efter lite prat och förklaring om vad som hänt fick vi gå. Stationen var stängd så många bestämmde sig att gå till Hub the pub och vänta tills stationen öppnar igen.

Misstänkte dock att den inte skulle öppnas förren 05:00 att jag tog ett försök att gå hem. Tog mer 40 min. Kommer inte göra om det medan de är kallt ute. Var svårt att hitta. Klock tornet jag brukar beskriva att jag bor vid visa sig vara extremt mycket större än vad jag trodde. Det låg inte alls i närheten av där jag bodde.

Huvudet skakar fotfarande när det står still och marken skakar fotfarande lite då och då nu när jag skriver detta. (22:36)

Dock hade de flästa i skolan inte samma möjlighet att kunna gå hem. Bussarna är avstängda och de är dyrt att åka taxi. Så många är fast i skolan under natten.

Enda senn skalvet är det nyheterna som går upprepande på tv.



Väduren och stenbocken?

Så den lediga dagen startar med en jordbävning. 
- Hmmm känndes lite starkare och längre..

Jag står verkligen inte ut! Rummet måste vara rent!! 
Blev åter igen städning tills matdags. Hadde råkat slänga min coctail pinne med tvilligarna på så bestämmde mig att köpa frukten. En possetiv och en negativ sak.
Possetiva;  de finns nu fler stjärntecknen än de jag hunnit få tag på.
Negativa; dubbel portion.. 1 pinne.
- Någon som vill va med på frukt fest för att få min sammling komplett? Thehe, ne så kul ska vi inte ha för ett par pinnar

Vad är vad och vad är skillnaden på Väduren och stenbocken? När man söker på ett av dem kommer båda upp. Om jag fattat det rätt är väduren den med trubbiga runda horn, men varför har stenbocken en fisk bakdel?
- Hm.. kanske blir mer logic om man söker på de engelska.

Så när när jag kom tillbaka stod ett litet bord på köks bordet. Såg på dess storlek och satte den på minnet över att försöka hitta en likadan. Antog att alla saker som låg på bordet bara var där så länge. Är ett par som håller på att flytta. Reagera dock fort på en text på tavlan "gratis saker på bordet".
- Min!! Mhihih!
Perfekt längd för ryggen och en perfekt yta att arbeta på. Inveg nöjt bordet med min middag. Jag har ett litet bord senn jag kom till rummet, men det enda som får plats är datorn och det enda den passar till. För låg att arbeta på.

Älskar mer och mer mitt rum ju mer saker jag får i det.
- Vågar dock knappt köpa saker.. vet inte varför.




Kycklingen ser inte aptitlig ut, men bara annurlunda frityr.
Funderade en stund i affären om de ens var kykling först.


A cup of tea and enjoy life~


Sweetsu:D

Så gick ivrigt hem med ett paket i handen.
- Godis!

Dock glömmde jag bort paketet när jag köpte mig mat så köpte lite mer än mitt vanliga godis ätandet medan man försöker banka in Kanjis i huvudet.
- Wops... blev en liten hög med godis nu.

Hehe, gissa vad? Misstänkandet om hål i tanden visa sig vara lite för ivrigt ätande av ananas som har ätits lite för ofta de senaste dagarna. Tydligen skar jag mig värre en vad jag trodde varje gång jag försökte äta försiktigt.
- Ondskefull frukt.

Så under vardagarna till skolan går jag förbi ett par kvistar ifrån ett körsbärsträd som redan står i blomm utanför en risdeg desser affär. Får mig alltid att fundera på när de börjar komma på träden i omgivningen. Tänker även alltid på körsbärsträdet hämma på gården utanför mitt rums fönster i sverige. Komiskt att de rosa trädet blivit vitt. Alla andra körsbärsträd i kalmar är ju fotfarande rosa.


Har ju gett dem adressen hem till mig i Shinjuku. Endå envisas hon med
att skriva adressen till skolan?


Big event :D

Ah, frös så extremt i skolan att jag fick hjälp av Fredrik att försöka få upp värmen.  Hans tjock tröjja är lite luddig att det blir som att bli krama en teddy.

Så, är injbuden till Designe festa gallery "Inational Art Festa". Fick en biljett i handen av Yee Ki. Hålls i två dagar.
- Hon delar tydligen ut gratis biljetter till sina vänner. Arigato, love you~

Först trodde jag de bara var fler människor på Designe festa gallery men skrev in nyfiket den lilla adressen som står på biljetten.

Insåg att jag stött på ett större envent en vad jag kunnat föreställa mig och inte alls i Designe festa huset.
- Vilket skulle bli väldigt litet om över 100 pers kom dit samtidigt.

Designe festa eventen har till och med haft event senn 1994.
- ehehe 4 år .. vissta man inte ens om kartans existens..?

Jag förstår nu varför Yuu ki ville att jag skulle hjälpa dem att fota.

Hålls i Maj 14-15.
- Längta~!

Tydligen är svenskar inget ovanligt.
- Sidan är till och med översatt till svenska.
http://www.designfesta.com/15_sv/


Uppträndanden etc ifrån;      Teman;




Bilder ifrån ett tidigare event.






Nayu.. 4.. 5 manga skolor?

Har mitt socker ätande slutligen slutat med ett hål i tanden? Eller är det bara tanköttet som ömmar? Märkt senn ett par dagar att det gör ont ibland att tugga med en av de bakre tänderna.
- Ibland..
Det går oftast utmärkt att tugga, men det är någon öm pungt jag inte hittar. Sticker till lite hemskt när jag träffar det. Har aldrig tidigare haft hål så vet inte hur det är. Även om jag litar mer på en japansk doktor än en svensk yrkässmässigt litar jag inte på kostnaderna.

Lite udda att man aldrig haft hål med tanke på kärleken till rent socker som funnits kvar hela livet. Dock för ovanlighetsens skull avnjuter jag av en blandning färsk frunkt nu.
- Man får små söta coctail pinnar med stjärntecken på jag börjat sammla på!
Hehe, noterade det inte förren jag höll lejonet i handen. Visste att de var olika figurer på men märkte aldrig när stjärntecknerna kom. Har lejonet, skytten och fiskarna. Hoppas man hinner sammla alla 12.

Så vad har man gjort idag?
- .....

Tvingade mig upp 2, tog en duch. Somnade om i sängen. Tvingade mig upp vid 5 och gick för att köpa mat. Av någon anledning ville jag bara sova och inte bry mig om något annat. Det enda som kunnde få upp mig var om Faika messade om att hon var pigg för Harajuku. Fast kan tänka mig det blev för länge för henne ute igår att det blev länge för henne i sängen med.

Undra om det är längtan efter sol som gör mig så trött. Dagarna det var ljust var jag pigg, men nu vill man bara gå i ide igen. Som svensk borde man väll vara van med mörkret?

Sitter med ett par böcker om olika kända design skolor i japan och har lite ångest. Dessa ställen finns väll inte på riktigt? Det är bara som man drömmt om under lektionerna i sverige. Tvekar svagt, men, stanna i japan och  troligen kunna få en framtid om jag jobbar hårt med det jag vill eller åk tillbaka till sverige och få praktik plats, fotfarande boende hoss föräldrarna om 10 år och plugga till doktor istället av att det är de enda jobben som finns.
- Skulle orsaka mer dödsorsaker en hjälpa människor..

Det är redan avgjort.. tänker gå min väg.

Återigen kom en ny bok till mig om en skola. Reagerade stark när jag såg omkring i boken. Serierna Soul eater och Baka no test är gjord ifrån skolorna. 2 av mina favorit serier.



- Råkat blanda ihop alla skol pappren. Ser 4..
 har för mig de var 5.





Ny japansk mail

Ahhh.. kan inte läsa. Satt med en text och kunnde inte klura ut vad det stod. Dock när Citha läste för mig slog det mig fort vad det betydde. Slog huvudet i bordet lite buttert.
- " jag tar tåget ifrån shinjuku station..."

Har märkt när man väl kan kanji tecknerna blir allt logist och lättare än att läsa hirigana men att lärs sig tecknerna är en annan sak. Man använder ju inte alla tecknerna så ofta att de lätt glömms bort. "Sora" gick dock fort att lära sig, behövdes bara upprepas 3 gånger på papprerna man lämmnar in till läraren.
- Betyder himmel och är ett namn för båda könen.

Så drog med Mattias till Shibuya för att fixa mobilen. Han har ju betalat mina räkningar av att mitt kort inte funkat, men nu när mitt nya kort var fixat, var det bara att ändra. Fixade även till mejlen man får till mobilen.
- Så får ni mejl ifrån Threespots är det jag, hehe.

Åt ramen på samma ställe vi åt när vi köpte mobilen. Var lite kul att komma dit igen.

Märkte på tåget att jag blivit antingen dum förklarad eller så var han som fixade mitt kort vimsig. På lappen jag förnyar tågkortet med skrev jag Takanobaba till Shinjuku men fick Takanobaba till Shibuya. Hade det månaden innan men eftersom det känns som jag inte har så mycket tid att åka till Harajuku eller Shibuya för att göra något speciellt skippade jag det denna gången.
- Trodde jag.

När väl värmen kommit tillbaka blir resan till skolan gratis.
- Tänker gå då. Motion + penga sparande.

Hoppade lite av glädje när Mattias berätta att lovet är den 19.
- Cirka 2 veckor kvar.. de klarar jag!

Gick till en teknik butik och fastnade bland alla saker man kan piffa upp sin mobil/kamera/DS/ dator etc. Så mycket glitter...!
- Vissa är verkligen fina men skulle nog aldrig kunna tänka mig ha en sånn mobil.

De som man kunnde pynta upp mobilen (etc.) med påminnde även om de man sätter på naglarna och pysslar med. Så vet verkligen vart jag ska gå för att få tag på billigt pyssel.



Jag gillar verkligen att man kan få alla sina saker i japan helt efter sin
personlighet. Denna skulle jag inte kunna ha.. skulle väll försöka äta på
den tillslut.


Lite mer smidig designe.


Dagliga livet

Plugga, plugga, plugga... uhn.. skulle tvingat min gammla skola att få låta mig gå på japanska kurserna i skolan presis BREVID min. Varför var de egentligen så omöjligt? Eller orkade de på reseptionen bara inte resa på fingret. Var ett extremt blank "nej" fick aldrig någon förklaring, bara ett skrockade när jag frågade varför.

Lov.. japanska är så kul.. men mängden fakta är energi dragande så extremt.





ups.. jag som var noga med att inte kladda i böckerna


Dagliga stökiga rummet. Städas nästan varje dag.


Liten "vidio dagbok"


Ledig dag

Ah... hade stängt av Ac:n och njöt av att täcket var så varmt medan rummet var en aning kyligt. Kännde mig inte alls bra. Satte jag mig upp kom huvudvärken direkt så låg länge kvar i sängen.
- Tur att vi var lediga.. men behöver ha ett långt lov riktigt snart...

Gick tillslut upp för att fixa mat. Skrek i mig att köpa en japansk omelett; lite söt gul omelett på ris och någon sås.

Såg funderande i posten av att se en bild på en karaktär jag kännde igen. Det var samma karaktär jag sett på en av skol sidorna jag sett. Tog nyfiket upp det och märkte att de var adresserat till mig. Öppnade nyfiket. Även om jag inte kunnde översätta alls mycket förstod jag vilka lektioner som skulle hållas, vad man skulle lära sig. Såg bara stumt. Det innehöll allt jag ville göra.. i tanken skrek de bara att ett sånt ställe inte existerar i verkligheten. Det är ju just detta jag slåss för och jag är så nära det att de är irriterande. Det ligger inte ens långt ifrån Shinjuku.

Grafik, 3d, designe, spel, animering, hur man gör serier..
- Ah! vill göra detta nu! Dumma språket som är ivägen som en vägg! Kan någon ge mig en bulldoser!



Uhn.. vill lära mig nu..!